کد خبر : 132544
تاریخ انتشار : جمعه 24 دی 1400 - 11:30

سرمایه‌گذاری بلندمدت در ارزهای دیجیتال؛چگونه راحت‌تر هودل کنید؟

سرمایه‌گذاری بلندمدت در ارزهای دیجیتال؛چگونه راحت‌تر هودل کنید؟

سرمایه‌گذاری بلندمدت در ارزهای دیجیتال؛چگونه راحت‌تر هودل کنید؟یکی از کم‌ریسک‌ترین یا به‌عبارتی کم‌دردسرترین روش برای درآمد از دارایی‌های دیجیتال، نگهداری از آنها است. این موضوع که در بازار کریپتو با اصطلاح هودل کردن (HODL) از آن یاد می‌شود، داستانی عجیب و جالب را در پس‌زمینه خود دارد. ماجرایی که با یک اشتباه تایپی شروع شد و همین ایراد به‌ظاهر بی‌اهمیت موجب به‌راه‌افتادن یک طرز فکر و گرایش سفت‌وسخت نسبت به ارزهای دیجیتال شد.
هودل کردن همیشه موضوعی داغ و جذاب بوده و همواره در مورد آن بحث‌های مختلفی وجود دارد. اما اگر شما هم از بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال خسته شده‌اید و به‌دنبال راهی هستید که با آرامش خیال از بابت دارایی‌های خود، بتوانید به بقیه امور زندگیتان برسید، توصیه می‌کنیم مطالبی را که در ادامه خواهیم گفت را به‌هیچ وجه از دست ندهید.
ما در این مقاله و با کمک مطالب مطرح شده در وب‌سایت کوین‌ تلگراف، موضوع هودل کردن را به بحث می‌گذاریم و به این سوالات پاسخ می‌دهیم که، آیا هودل کردن کاری منطقی است؟ اگر بخواهیم هودل کنیم بهترین جا برای نگهداری دارایی‌های خود کجاست؟ آیا در عین هودل کردن..

سرمایه‌گذاری بلندمدت در ارزهای دیجیتال؛چگونه راحت‌تر هودل کنید؟

یکی از کم‌ریسک‌ترین یا به‌عبارتی کم‌دردسرترین روش برای درآمد از دارایی‌های دیجیتال، نگهداری از آنها است. این موضوع که در بازار کریپتو با اصطلاح هودل کردن (HODL) از آن یاد می‌شود، داستانی عجیب و جالب را در پس‌زمینه خود دارد. ماجرایی که با یک اشتباه تایپی شروع شد و همین ایراد به‌ظاهر بی‌اهمیت موجب به‌راه‌افتادن یک طرز فکر و گرایش سفت‌وسخت نسبت به ارزهای دیجیتال شد.

هودل کردن همیشه موضوعی داغ و جذاب بوده و همواره در مورد آن بحث‌های مختلفی وجود دارد. اما اگر شما هم از بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال خسته شده‌اید و به‌دنبال راهی هستید که با آرامش خیال از بابت دارایی‌های خود، بتوانید به بقیه امور زندگیتان برسید، توصیه می‌کنیم مطالبی را که در ادامه خواهیم گفت را به‌هیچ وجه از دست ندهید.

ما در این مقاله و با کمک مطالب مطرح شده در وب‌سایت کوین‌ تلگراف، موضوع هودل کردن را به بحث می‌گذاریم و به این سوالات پاسخ می‌دهیم که، آیا هودل کردن کاری منطقی است؟ اگر بخواهیم هودل کنیم بهترین جا برای نگهداری دارایی‌های خود کجاست؟ آیا در عین هودل کردن، می‌توانیم از راه‌های دیگری نیز به سود برسیم؟ پس همراه ما باشید تا در مورد هریک از این موارد، گفت‌وگو کنیم.

هودل امتحانش را پس داده است!

شواهد و تاریخچه قیمتی ارزهای دیجیتال از ابتدا تا امروز، نشان می‌دهد که موضوع هودل کردن، یک رویکرد مناسب و سودآور به‌شمار می‌آید. با آنکه در نگاه اول شاید نگهداری دارایی‌های دیجیتال موضوعی کم‌هیجان به‌نظر برسد اما، هودل ارزهای دیجیتال برای طولانی‌مدت، کم‌ریسک‌ترین استراتژی ممکن است. بازار ارزهای دیجیتال به‌طور روزانه در نوسان است و تلاش برای زمان‌بندی بازار امری غیرمنطقی به‌نظر می‌رسد.

در واقع، چنین موضوعی درباره سایر بازارهای مالی نیز صدق می‌کند. اخیراً تحقیقی به این موضوع پرداخته است که اگر فردی در سال ۲۰۰۶ مبلغ ۱۰ هزار دلار در سهام شرکت‌های موجود در فهرست اس‌اند‌پی ۵۰۰ (S&P ۵۰۰) سرمایه‌گذاری می‌کرد، هم اکنون برای سرمایه‌اش چه اتفاقی رخ می‌داد و آن فرد چه میزان سود به‌دست می‌آورد. بر همین اساس به سناریوهای مختلف، نگاهی انداخته شده است.

اگر فردی زمان زیادی را صرف این سرمایه‌گذاری کرده و از تمام فرصت‌های آن استفاده کرده باشد در نهایت سرمایه‌اش در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ به ۴۱,۱۰۰ دلار رسیده است. با فرض از دست دادن ۱۰ روز برتر بازار در این بازه، ارزش این سرمایه‌گذاری به ۱۸,۸۲۹ دلار کاهش می‌یابد؛ یعنی ۲۲,۲۷۱ دلار کمتر از آنچه برآورد شده است.

ورود و خروج پی‌در‌پی از بازار ارزهای دیجیتال نیز با ریسک از دست دادن روزهای خوب بازار همراه است. ما بارها دیده‌ایم که چطور بیت کوین و اتر در عرض چند ساعت بازده چشمگیر دو رقمی را از خود به‌جای گذاشته‌اند. از سوی دیگر فروش هیجانی و ناشی از ترس و عدم اطمینان، ریسکی به‌مراتب بزرگ‌تر را برای یک سبد سرمایه‌گذاری به همراه دارد و می‌تواند موجب از دست‌رفتن دارایی افراد شود.

یافتن پروژه‌هایی که عمیقاً به آنها اعتقاد دارید و مقاومت در برابر ترس از دست دادن، راهبردی است که بارها و بارها درستی خود را برای سرمایه‌گذاران حوزه ارزهای دیجیتال اثبات کرده است. اما اگر به تغییرات قیمت ارزهایی مثل اتریوم، بیت‌کوین، بایننس کوین و … نگاهی بیندازیم کاملاً متوجه می‌شویم که خرید و نگهداری از ارزهای دیجیتال در هر زمان به سودی بی‌دردسر منتهی می‌شود.

دیگر نیاز نیست خود را آلوده هیجانات کاذب کنید و استرس این را داشته باشید که سرمایه شما در چند ساعت یا چند روز دیگر تا چه میزان قرار است آب برود! شاید این موضوع به ذهن برخی برسد که سال‌هایی هم بوده‌اند که ارزهای دیجیتال رشد چندانی را تجربه‌ نکرده‌اند و حتی از اوج تاریخی قیمت خود نیز فاصله گرفته‌اند؛ در این شرایط چه باید کرد؟ پاسخ این پرسش تنها یک کلمه است؛ صبر.

بله درست است که در برخی از سال‌ها شاهد کاهش یا سکون مقطعی یک ارز دیجیتال بوده‌ایم اما وقتی که با دید بلندمدت به موضوع نگاه می‌کنیم مشهود است که دارایی ما روندی صعودی را طی کرده و نه‌تنها چیزی از سرمایه‌ اولیه ما کم نشده بلکه هر زمان هم که بخواهیم آن را به پول نقد تبدیل کنیم سود قابل‌قبولی را به‌دست‌ آورده‌ایم، آن هم با کمترین استرس، ترس و نگرانی.

کاملاً بدیهی و قابل درک است که راضی نگه‌داشتن خود برای دست نزدن به دارایی‌های دیجیتالی، کار آسانی نیست. سرمایه‌گذارانی که از نظم و انضباط کافی برخوردار نیستند، زمانی که قیمت‌ها شروع به ریزش می‌کنند، نمی‌توانند احساسات خود را کنترل کرده و دست به اقدامات نسنجیده‌ای می‌زنند. به لحاظ احساسی هودل کردن کار دشواری است و برای اینکه از نوسانات بازار شوکه نشوید به صبر و دید بلندمدت نیاز دارید.

در کیف پول هودل کنیم یا صرافی؟

لزوم توجه به خطراتی که استفاده از کیف پول‌ صرافی‌ها به همراه دارد، هم موضوع مهمی است. ما در این رابطه شاهد رخدادهای متعددی بوده‌ایم؛ سرمایه‌گذارانی که ارزهای دیجیتال خود را در صرافی‌ها ذخیره کرده‌اند اما به دلیل حملات هکرها آنها را از دست داده‌اند. یکی از بدترین موارد در ارتباط با صرافی مت گاکس (Mt.Gox) اتفاق افتاد. این صرافی از سوی هکرها مورد حمله قرار گرفت و سرمایه‌های کاربران به‌سرقت رفت. اکنون پس از گذشت هفت سال، هنوز هم قربانیان این حادثه منتظر دریافت غرامت از این صرافی ورشکسته هستند.

بر اساس آمار بدست آمده از سایت هکرنون، ارزهای دیجیتالی به ارزش ۱.۶ میلیارد دلار از صرافی‌ها به‌وسیله هکرها به‌سرقت رفته است. بنابراین کاملاً واضح است که نگهداری دارایی‌ها توسط خود شخص به‌مراتب ایمن‌تر از صرافی‌ها است.

آندریاس آنتونوپولوس (Andreas M. Antonopoulos)، کارآفرین برجسته و متخصص بلاک چینِ یونانی-بریتانیایی، در ارتباط تأکید بر حفظ و نگهداری دارایی‌های دیجیتالی توسط خودِ افراد، نقل قولی دارد که می‌گوید:

کلیدهای تو؛ بیت کوین تو

زمانی که اختیار کلیدهای [خصوصی] خود را نداری دیگر بیت کوین‌هایت هم متعلق به تو نیست.

البته در این میان برخی از کارشناسان هم هستند که مشکلات موجود در کیف پول‌های سرد و گرم را مطرح می‌کنند و حتی مدعی هستند که کیف‌ پول‌های سخت‌افزاری هم چندان مطمئن نیست. از سوی دیگر آنها اعتقاد دارند ویژگی‌هایی نظیر دسترسی‌ آی‌پی‌های تایید شده (Whitelist IP) به صرافی‌ها، بیمه بودن دارایی‌ها و … از جمله موارد برتری‌ صرافی‌های ارز دیجیتال بوده و براین باور هستند که نگهداری دارایی در این مکان‌ها از ایمنی بالاتری برخوردار است.

به‌غیر از موضوعات امنیتی، نگهداری ارزهای دیجیتال در حساب یک صرافی، این حس را به وجود می‌آورد که این دارایی‌ها رشد نمی‌کند و وسوسه خرید و فروش به سراغ انسان می‌آید. شما باید درباره این موضوع مطمئن باشید که وقتی ارزهای دیجیتال خود را هودل می‌کنید، در واقع در حال پیشرفت هستید.

هودل و دیفای

برنامه‌های سهام‌گذاری علاوه بر اینکه به روشی محبوب برای پرهیز از جنبه‌های منفی هودل کردن تبدیل شده است، طیفی گسترده‌ای از امکانات را شامل می‌شود و حوزه امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi)، به‌تنهایی دنیایی از قابلیت‌ها را در خود جای داده است.

به بیان ساده موضوع سهام‌گذاری یا سپرده‌گذاری ارزهای دیجیتال در امور مالی غیرمتمرکز عملاً این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد که علاوه بر هودل کردن، بتوانید همزمان از افزایش قیمت این دارایی‌های دیجیتال نیز بهره ببرید.

دارایی‌های سهام‌گذاری‌شده می‌توانند بازدهی مناسبی داشته باشند؛ یعنی در طول زمان به ارزش آنها افزوده ‌شود. این ویژگی به شما این اطمینان را می‌دهد که در حال پیشرفت هستید؛ در حالی که هیچ کاری انجام نمی‌دهید!

برای سهام‌گذاری گزینه‌های متعددی پیش روی شماست. می‌توانید از طریق کیف پول‌ نرم‌افزاری بخش یا تمام دارایی خود را قفل کرده و از این طریق سود کسب کنید یا اینکه با ورود و مشارکت در کشت سود (Yield Farming) پروژه‌های دیفای و سپرده‌گذاری در صرافی‌های غیر متمرکز، ازدارایی خود را به شیوه‌ای متفاوت کسب درآمد کنید.

سهام‌گذاری یک بازار بسیار پراکنده است، اما شما می‌توانید با یک چک‌لیست آسان از نیازمندی‌ها، کار ارزیابی پلتفرم‌ها را برای خود ساده کنید.

در ابتدا باید بفهمید که آیا یک پلتفرم از توکن یا ارز دیجیتال مدنظر شما پشتیبانی می‌کند یا خیر. اغلب این پلتفرم‌ها گزینه‌های بسیار کمی در این زمینه ارائه می‌دهند، اما تعدادی از آنها نیز از طیف وسیعی از دارایی‌ها پشتیبانی می‌کنند. پلتفرمی که چنین ویژگی‌ داشته باشد به شما امکان می‌دهد که سرمایه‌های خود را در یک مکان نگهداری کنید.

در گام بعدی، باید بررسی کنید که یک پلتفرم سهام‌گذاری تا چه حد غیرمتمرکز است و آیا قابل اعتماد هست یا خیر. پروژه‌هایی که برای برنامه‌های سهام‌گذاری، فهرست شده‌اند را پیدا کرده و بررسی کنید که آیا حداقل بازدهی درصدی سالیانه (APY) تضمین شده است یا خیر؟ آخرین کاری که باید انجام دهید این است که پروژه‌ها و شرکت‌هایی که بازدهی‌های اغراق‌آمیزی را تبلیغ می‌کنند را کنار بگذارید؛ چراکه چنین بازدهی‌هایی هیچ‌گاه محقق نمی‌شود.

همچنین ببینید آیا پلتفرم مورد نظر مزایای اضافه‌ای دارد یا خیر. برخی پلتفرم‌ها ایردراپ‌هایی (Airdrop) ارائه می‌دهند و برخی دیگر مجموعه‌ای از گزینه‌های متنوع‌سازی خودکار ارائه می‌دهد و شما نیز امکان بیشترین بهره‌برداری از ارزهای دیجیتال خود را خواهید داشت. این کار تنها با یافتن ارزهای دیجیتالی که چشم‌انداز بلند مدت آنها قابل اعتماد باشد به دست خواهد آمد.

به طور کلی سهام‌گذاری توکن‌ها در جایی که دور از دسترس شما قرار داشته باشد، احتمال فروش عجولانه و ناشی از ترس را از شما می‌گیرد. در عین حال توکن‌ها هم در یک صرافی ذخیره نمی‌شوند که این موضوع نیز بخواهد موجب به خطر افتادن سرمایه شما شود.

با این حال عاقلانه‌ترین کار این است که اعتبار یک برنامه سهام‌گذاری را ارزیابی کرده و از ویژگی‌های امنیتی آن اطمینان حاصل کنید. البته باید گفت، واضح است که پلتفرم‌های غیرمتمرکز از امنیت بیشتری برخوردار هستند.

قفل‌کردن توکن‌هایتان می‌تواند بخشی از فشارهای ذهنی ناشی از هودل کردن را از بین ببرد و در ضمن راهی برای افزایش سرمایه‌تان به شما ارائه کند. با توجه به عدم قطعیتی که در حال حاضر در بازار ارزهای دیجیتال مشاهده می‌کنیم، سهام‌گذاری این پتانسیل را دارد که به هودلرها آرامش ذهنی که به‌شدت به آن نیاز دارند را ارائه دهد.

جمع‌بندی

اینکه می‌خواهید ارز دیجیتالی را هودل کنید کاملاً به شما و تونایی‌هایتان باز می‌گردد. هر شخص بسته به دانش، ریسک‌پذیری و مهارت در ترید می‌تواند انواع مختلفی از روش‌های کسب درآمد از دارایی‌های دیجیتالی را برگزیند اما قطعاً راحت‌ترین روش، هودل کردن است.

راهبرد HODL دارایی‌های دیجیتال، برای افرادی که تمایل ندارند مدام درگیر خریدوفروش باشند و دانش کافی هم از تحلیل‌های تکنیکال ندارند، می‌تواند گزینه مناسبی باشد. البته انتخاب صحیح محل نگهداری ارزهای دیجیتال هم موضوع مهم دیگری است که باید مورد نظر هودلرها قرار بگیرد.

با آنکه هودل کردن چندان مهیج و چالش‌برانگیز نیست اما می‌توان سهام‌گذاری و مشارکت در دیفای را چاشنی آن کرد. گزینه‌ای که می‌تواند علاوه بر خنثی کردن وسوسه برای خرج دارایی‌های دیجیتالی، سود مناسبی را هم در جیبتان بگذارد.

با آنکه مقبولیت ارزهای دیجیتال روزبه‌روز در حال گسترش است اما انتخاب گزینه درست برای هودل کردن و تحقیق در خصوص آینده‌دار بودن دارایی موردنظر یکی از الزامات بسیار مهم برای خرید و نگهداری طولانی‌مدت ارزهای دیجیتالی به‌شمار می‌رود.

سرمایه‌گذاری بلندمدت در ارزهای دیجیتال؛چگونه راحت‌تر هودل کنید؟

در این باره بیشتر بخوانید

  • چگونه از ارزهای دیجیتال درآمد کسب کنیم؟ معرفی ۵ راه درآمدزایی، بدون نیاز به ترید
  • استیکینگ یا سهام‌گذاری؛ آموزش کامل + معرفی ارز دیجیتال
  • استریوم (Stereum) چیست؟ سهام‌گذاری در اتریوم ۲.۰
  • وام گرفتن‌ در حوزه دیفای؛ توضیحی به زبان ساده
  • چرا هودل ارزهای دیجیتال می‌تواند انتخاب بدی باشد؟

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.