کد خبر : 210231
تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 خرداد 1402 - 13:01
دیدگاه‌ها برای سرمایه‌گذاری مناسب در بورس برای مبتدی‌ها! بسته هستند

سرمایه‌گذاری مناسب در بورس برای مبتدی‌ها!

سرمایه‌گذاری مناسب در بورس برای مبتدی‌ها!

انتخاب مسیر درست برای سرمایه‌گذاری دغدغه‌ی اصلی افرادیست که به تازگی به بازار سرمایه (بورس) وارد می‌شوند. این افراد در وهله اول ممکن است با حجم زیاد اطلاعات و واژه‌های بورسی مواجه شوند، که چیزی جز سردرگمی در همان ابتدای کار عایدشان نمی‌کند. در این مطلب سعی شده به‌منظور فرهنگ‌سازی برای سرمایه‌گذاری اصولی، مسیر و

انتخاب مسیر درست برای سرمایه‌گذاری دغدغه‌ی اصلی افرادیست که به تازگی به بازار سرمایه (بورس) وارد می‌شوند. این افراد در وهله اول ممکن است با حجم زیاد اطلاعات و واژه‌های بورسی مواجه شوند، که چیزی جز سردرگمی در همان ابتدای کار عایدشان نمی‌کند. در این مطلب سعی شده به‌منظور فرهنگ‌سازی برای سرمایه‌گذاری اصولی، مسیر و نقشه راه درستی برای افراد تازه وارد به بورس ترسیم شود.

بورس چیست؟

به طور کلی بورس بازاریست که در آن مبادلات اوراق بهادار شرکت‌های سهامی عام انجام می‌شود. چنین فعالیت‌های مالی از طریق مبادلات رسمی متشکل انجام می‌شود که تحت مجموعه‌ای از مقررات تعریف شده عمل می‌کنند.

 

روش‌های سرمایه گذاری در بورس

در حالت کلی افراد می‌توانند به دو روش مستقیم و غیرمستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنند که در ادامه در خصوص هر یک از این روش‌ها توضیحات لازمه ارائه می‌شود.

 

سرمایه‌گذاری در بورس به روش مستقیم

سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس شامل انجام معاملاتی می‌شود که شخص سرمایه‌گذار مستقیما و شخصا در آن تصمیم گرفته و معامله می‌کند. انجام این معاملات نیازمند فراگیری دانش‌های تحلیلی مثل تکنیکال، فاندامنتال، و تابلوخوانی است. پس بهترین پیشنهاد برای افراد تازه‌کاری که قصد ورود به بورس و سرمایه‌گذاری به‌صورت مستقیم را دارند، یادگیری اصولی و اساسی مطالب پایه است.

 

 

سرمایه‌گذاری در بورس به روش غیرمستقیم

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس همانطور که از نام آن مشخص است، به این صورت است که شخص سرمایه‌گذار مستقیما در بورس سرمایه‌گذاری نمی‌کند و از طریق ابزارها و امکانات سرمایه‌گذاری، این اقدام را انجام می‌دهد. یکی از این امکانات، صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که انواع مختلفی دارد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مناسب کسانی هستند که علم و آگاهی یا زمان معامله کردن را ندارند. همچنین فراگیری دانش‌های تحلیلی برای این افراد میسر نیست یا زمان آن‌ را ندارند.

 

 

مسیر سرمایه‌گذاری در بورس

اگر انتخاب افراد، سرمایه‌گذاری مستقیم باشد پیشنهاد می‌شود که در ابتدا با مفاهیم اولیه بورس نظیر آشنایی با ساختار بازار سرمایه، قوانین حاکم بر این بازار، انواع اوراق بهادار و… آشنا شوند و در ادامه پس از کسب دانش‌های تحلیلی نظیر تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال و تابلوخوانی شروع به معامله در بورس کنند.

از طرف دیگر اگر افراد قصد سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها را داشته باشند پیشنهاد می‌شود که در گام نخست با انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ریسک‌ها و نحوه سرمایه‌گذاری در هر یک آشنا شوند و در ادامه اقدام به سرمایه‌گذاری در آن‌ها کنند.

 

 

سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها

برای شروع سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها، داشتن کد بورسی الزامی است. پس از دریافت کد بورسی، سرمایه‌گذار می‌تواند در یک یا انواع صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کند. صندوق‌ها با توجه به ترکیب دارایی به انواع مختلفی نظیر صندوق سرمایه گذاری سهامی، صندوق درآمد ثابت، صندوق مختلط، صندوق طلا و … دسته‌بندی می‌شوند.

 

 

صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟

صندوق در واقع نهادی مالی است که سرمایه‌های جمع شده در صندوق را در انواع اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌‌کند. دارایی‌های هر صندوق به واحدهای کوچکی تقسیم می‌شود و هر سرمایه‌گذار به نسبت مالکیت خود، در سود یا زیان صندوق شریک است. صندوق‌ها از نظر نحوه سرمایه‌گذاری نیز به دو دسته صدور ابطالی یا قابل معامله در بورس (ETF) تقسیم می‌شوند. حضور کارشناسان و تحلیل‌گران حرفه‌ای بازار سرمایه در تیم مدیریت دارایی صندوق‌‌ها باعث می‌شود که ضمن کنترل ریسک‌های سرمایه‌گذاری، یک بازدهی متناسب با ریسک نصیب سرمایه‌گذاران شود.

 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با توجه به ترکیب داراییشان دارای تنوع زیادی هستند همچنین این صندوق‌ها از نظر ریسک‌پذیری نیز به سه دسته صندوق‌های پرریسک، کم‌ریسک و بدون ریسک تقسیم می‌شوند.

 

 

صندوق تضمین، صندوقی بدون ریسک در بورس!

متضرر شدن در بورس اتفاق ناگواریست که هیچ‌کس تمایل ندارد آن را تجربه کند. در این میان افرادی نیز هستند که با تجربه این اتفاق از بازار سرمایه و بورس فاصله گرفته‌اند. طی سال‌های اخیر همواره زمزمه‌هایی در مورد راه‌اندازی سازوکاری که بتواند دست‌کم اصل سرمایه (آورده اولیه) را برای سرمایه‌گذاران فعال در بورس تضمین کند، مطرح شد. سرانجام این زمزمه‌ها آغاز به‌کار صندوق تضمین اصل سرمایه بود.

 

صندوق تضمین اصل سرمایه چیست؟

صندوق تضمین اصل سرمایه یک نوع صندوق سرمایه‌گذاری جدید است که دو ویژگی مهم دارد. همانطور که از نام این صندوق مشخص است، این صندوق اصل سرمایه‌ سرمایه‌گذار را در روزهای منفی بازار تضمین می‌کند و یک سرمایه‌گذاری با خاطری جمع را برای وی به ارمغان می‌آورد. ویژگی مهم دیگر این صندوق، «امکان کسب بازدهی مثبت برای سرمایه‌گذار در روزهای صعودی بازار» است.

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.