کد خبر : 38960
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 شهریور 1399 - 10:46

خنثی شدن آثار رکودی کرونا و تداوم تولید و فروش شرکت ها

خنثی شدن آثار رکودی کرونا و تداوم تولید و فروش شرکت ها

خنثی شدن آثار رکودی کرونا و تداوم تولید و فروش شرکت هابه گزارش روز یکشنبه پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه ایران، حسن قاسمی با بیان اینکه اکنون تا حدودی اثر رکود ناشی از کرونا خنثی شده، افزود: برخی صنایع بورسی مانند فلزات، پالایشی و پتروشیمی‌ها و به‌ ویژه شرکت‌های فعال در صنعت فلزات، وضعیت تولید و فروش مطلوب شده است بطوری ‌که P/E آنها به عدد ۱۰، ۱۲ یا ۱۵ نزدیک شده؛ بنابراین شرکت‌ها به تولید و فروش خودشان ادامه می‌دهند و احتمال دارد تا پایان سال بتوانند سودهای خوبی به سهامداران خود ارائه کنند که این امر بر جو عمومی بازار تأثیر خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: افت قیمت‌ها که در این چند هفته اتفاق افتاد تا حدودی باعث شد بسیاری از سهم‌های بازار ارزنده باشند، اکنون سرمایه‌گذاری در صنایعی که آمار تولید و فروش آن‌ها رو به رشد است، اقدامی منطقی است.
قاسمی پیرامون لزوم آشنایی سرمایه‌گذارانی که به‌تازگی وارد بازار سرمایه شده‌اند با مقولاتی مانند نوسان و ذات سرمایه‌گذاری در بورس گفت: کمتر از یک سال گذشته هفت الی هشت میلیون سرمایه‌گذار وارد بازار سرمایه شده اند که بخش عمده‌ای از این تعداد، تجربه سرما..

خنثی شدن آثار رکودی کرونا و تداوم تولید و فروش شرکت ها

به گزارش روز یکشنبه پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه ایران، حسن قاسمی با بیان اینکه اکنون تا حدودی اثر رکود ناشی از کرونا خنثی شده، افزود: برخی صنایع بورسی مانند فلزات، پالایشی و پتروشیمی‌ها و به‌ ویژه شرکت‌های فعال در صنعت فلزات، وضعیت تولید و فروش مطلوب شده است بطوری ‌که P/E آنها به عدد ۱۰، ۱۲ یا ۱۵ نزدیک شده؛ بنابراین شرکت‌ها به تولید و فروش خودشان ادامه می‌دهند و احتمال دارد تا پایان سال بتوانند سودهای خوبی به سهامداران خود ارائه کنند که این امر بر جو عمومی بازار تأثیر خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: افت قیمت‌ها که در این چند هفته اتفاق افتاد تا حدودی باعث شد بسیاری از سهم‌های بازار ارزنده باشند، اکنون سرمایه‌گذاری در صنایعی که آمار تولید و فروش آن‌ها رو به رشد است، اقدامی منطقی است.

قاسمی پیرامون لزوم آشنایی سرمایه‌گذارانی که به‌تازگی وارد بازار سرمایه شده‌اند با مقولاتی مانند نوسان و ذات سرمایه‌گذاری در بورس گفت: کمتر از یک سال گذشته هفت الی هشت میلیون سرمایه‌گذار وارد بازار سرمایه شده اند که بخش عمده‌ای از این تعداد، تجربه سرمایه‌گذاری را ندارند و در این دوره، با افزایش شاخص ها و قیمت سهام، سود مناسبی را کسب کرده اند، که باعث شد تا یک عادت ذهنی برای افراد ایجاد شود که روند بورس همیشه به همین شکلاست .

این کارشناس بازار سرمایه افزود: حقیقت اینکه بازار سهام یک بازار بلندمدت است و سرمایه‌گذار نباید انتظار داشته باشد درکوتاه‌مدت و هر روز به یک بازدهی مشخصی برسد. وی تصریح کرد:سرمایه‌گذاران باید در نظر داشته باشند روزهایی که بازار منفی بوده و قیمت‌ها در محدوده نوسان قرمز قرار دارند، نباید دچار هیجان شوند و اقدام به فروش کنند، زیرا فشار فروش باعث می‌شود سهمی که منفی است تا کف قیمت، نزولی شود. درواقع بورس محلی برای افراد صبور است.

وی تأکید کرد: توصیه می شود سرمایه‌گذارانی که کمتر معامله کنند و هر روز قیمت‌ها را با هدف معامله، دنبال نکنند و چنانچه در سهمی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، باید بر اساس یکسری اصول و قواعد اقدام به فروش کنند.

قاسمی افزود:سهامداران به‌جای آنکه هر روز به دنبال معامله کردن باشند، باید سهمی را که انتخاب کرده‌اند، کنار بگذارند و منتظر نتیجه تحلیلشان باشند یا اینکه تحلیل‌ها را دنبال کنند یا بوسیله مشاور و افراد حرفه‌ای سرمایه‌گذاری کنند و دست به معامله نزنند.

وی توضیح داد: تصمیم‌گیری‌های هیجانی باعث می‌شود بازار دائماً در سقف یا کف پنج درصد حرکت کند.

این کارشناس بازار سرمایه پیرامون تحولات فصلی بازار سرمایه و اثر آن در معاملات بازار معتقد است، همه‌ساله بعد از برگزاری فصل مجامع روند معاملات اکثر سهم‌ها پس از توزیع سود به یک رکود نسبی دچار می‌شوند که امسال به دلیل تعویق یک الی ‌دو ماهه مجامع به دلیل شیوع کرونا، این روند در حدود یک ماه به تعویق افتاده و آن رکود فصلی در شهریورماه رخ داد.

وی گفت: فصل مجامع به دلیل شیوع ویروس کرونا یک الی دو ماه به تعویق افتاد و شاید آن دسته از افراد که این استدلال را داشتند، ممکن است شهریورماه روند بازار منفی شود به همین دلیل به این تحلیل رسیده بودند.

قاسمی افزود: رکودی که همه‌ساله بعد از مجامع که عموماً در مرداد روی می دهد، امسال با یک تا دو ماه تأخیر در شهریور خود را نشان داد؛ اما در بقیه ایام، استدلال منطقی و دقیقی در پشت تحلیل برخی افراد که پیش‌بینی روند نزولی می‌کردند، وجود نداشته است. بنابراین به نظر می‌رسد اتفاق های هفته‌های گذشته همان دوره رکود پس از برگزاری مجامع بوده که البته این بار با یک تأخیر یک ماه اتفاق افتاد.

وی اضافه کرد:برخی موارد شایعات توسط نوسان گیران مطرح شود و تحلیل مشخصی در پشت این شایعات وجود ندارد و اکنون بازار سرمایه، بازیگران غیرحرفه‌ای زیادی دارد که این افراد بر اساس شایعه معامله می‌کنند و ممکن است این امر نیز عامل تشدید روند مورد انتظار و نوسان فصلی بوده باشد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: افرادی که به‌تازگی وارد بورس شده‌اند، آموزش‌های لازم را دریافت کنند. به عقیده وی این افراد یا بوسیله تجربه و آزمون‌وخطا یا حضور در دوره آموزشی، آشنایی بهتری با بازار سرمایه پیدا خواهند کرد و به نظر می‌رسد با افزایش بلوغ سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نهایتاً در یک سال آینده بازاری داشته باشیم که نسبت به سال‌های ۹۵ و ۹۶ بازیگران حرفه‌ای‌تری داشته باشد.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.