کد خبر : 195380
تاریخ انتشار : یکشنبه 18 اردیبهشت 1401 - 20:18

حرف اول در ایمنی کار با لیزر: عینک لیزر

حرف اول در ایمنی کار با لیزر: عینک لیزر

در هر حوزه‌ای بحث امنیت از اولیت‌های اصلی کار به حساب می‌آید. به طوری که این موضوع در زمینه‌های پزشکی و زیبایی اهمیت دوچندانی دارد. یکی از پرکاربردترین دستگاه‌هایی که در کلینیک‌های زیبایی کاربرد دارند، دستگاه‌های پر پایه لیزر هستند. همان طور که از نام آن‌ها می‌توان فهمید این دستگاه‌ها به منظور درمان، امواج لیزر

در هر حوزه‌ای بحث امنیت از اولیت‌های اصلی کار به حساب می‌آید. به طوری که این موضوع در زمینه‌های پزشکی و زیبایی اهمیت دوچندانی دارد. یکی از پرکاربردترین دستگاه‌هایی که در کلینیک‌های زیبایی کاربرد دارند، دستگاه‌های پر پایه لیزر هستند. همان طور که از نام آن‌ها می‌توان فهمید این دستگاه‌ها به منظور درمان، امواج لیزر را از خود ساطع می‌کنند. توجه داشته باشید که این امواج لیزر می‌توانند آسیب‌های غیر قابل جبرانی بر روی چشم داشته باشند. بنابراین بیمار و اپراتور مجبور به استفاده از عینک‌های مخصوص برای این منظور هستند. اما چه عینکی برای این کار مناسب است؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال و آشنایی با باکیفیت‌ترین عینک‌های لیزر بازار تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

انواع عینک‌های لیزر

همان طور که گفته شد دستگاه‌های مبتنی بر لیزر به بایدهای هر کلینیک زیبایی تبدیل شده‌اند. حین کار با لیزر، چشم اپراتور و بیمار در معرض تاثیرات منفی این امواج قرار می‌گیرد. به همین دلیل داشتن عینک ضد اشعه لیزر یکی از ضروریات کار است. اما موضوعی که در این میان ایجاد می‌شود این است که، تنوع این عینک‌ها در بازار گسترده است. برای انتخاب و خرید بهترین نوع عینک لیزر به معرفی انواع این عینک‌ها در ادامه این مطلب می‌پردازیم:

·       عینک لیزر الکساندرایت کندلا

بدون اغراق دستگاه‌های لیزر الکساندرایت با برند کندلا، بهترین برند بازار هستند. این دستگاه بسته به مدلی که دارد امواج لیزر با طول موج ۷۵۵ و یا ۱۰۶۴ نانومتر را ساطع می‌کند. هر دو این طول موج‌ها آسیب فراوانی حین کار به قسمت شبکیه چشم وارد می‌کنند. عینکی که حین کار با دستگاه لیزر الکساندرایت کندلا استفاده می‌شود، باید OD مخصوص این طول موج‌ها را دربر بگیرد. او-دی عینک‌ استاندارد برای بازه طول موجی ۷۵۵ الی ۱۰۶۴ نانومتر باید بالای ۷ باشد. از طرفی دیگر توجه کنید که استانداردهای EN207 اتحادیه اروپا طبق LB بر روی آن حک گردد. ناگفته نماند عینک‌هایی که با هدف محافظت از چشم در برابر لیزر الکساندرایت کندلا انتخاب می‌شوند برای برندهای دیگر الکساندرایت از قبیل کلاریتی، نابلکس یا دکا هم مورد تایید هستند.

عینک لیزر کیوسوئیچ

مورد بعدی از پرکاربردترین دستگاه‌های لیزر، دستگاه لیزر کیوسوئیچ نام دارند. این دستگاه‌ها به منظور پاک کردن خالکوبی از روی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند. طول موج ساطع شده از دستگاه‌های کیوسوئیچ ان دی یاگ ۱۰۶۴ یا ۵۳۲ نانومتر است. چرا که برای از بین بردن رنگ‌دانه‌های تاتو بسته به نوع آن طول موج متفاوتی نیاز خواهد بود. بنابراین عینک لیزر مناسب دستگاه کیوسوئیچ باید قابلیت مقابله با این دو طول موج را داشته باشد. از طرفی دیگر موج ۵۳۲ نانومتر در محدوده طیفی رنگ سبز قرار دارد. پس عینک لیزر مناسب موج ۵۳۲ نانومتر باید فیلتر عینک رنگ نارنجی را دارا باشد. OD مناسب عینک لیزر کیوسوئیچ با طول موج ۵۳۲ نانومتر نیز بالای ۶ می‌باشد.

·       عینک لیزر صنعتی فایبر

این روزها فناوری لیزر بر صنعت حکاکی فلز نیز وارد شده است. معروف‌ترین این دستگاه‌ها لیزر فایبر نام داشته و طول موج ۱۰۶۰ الی ۱۰۶۴ نانومتر در صنعت را دارا هستند. پس OD عینک لیزر فایبر باید مناسب بازه طول موجی ۱۰۶۰ تا ۱۰۶۴ نانومتر باشد. رقم مذکور برای این منظور بالای ۷ است. وجود علامت‌های استاندارد EN207 اتحادیه اروپا طبق LB از دیگر بایدهای آن است.

·       عینک دستگاه آی پی ال (IPL)

دستگاه آی پی ال با حدف از بین بردن دائمی موهای اضافی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. عموم مردم اشتباها به این دستگاه، لیزر IPL می‌گویند. امواج ساطع شده از دستگاه آی پی ال در حین کار ۲۰۰ الی ۱۲۰۰ نانومتر است. پس حین خرید توجه کنید که عینک دستگاه IPL باید کاملا با عینک لیزر دستگاه‌های بر پایه لیزر متفاوت باشد. یعنی قابلیت جذب بازه گسترده‌ای از طول موج‌ها را دارا باشد.

·       عینک لیزر قرمز

دستگاه‌های لیزر قرمز که بر پایه گاز هلیوم / نئون هستند از دیگر دستگاه‌های مهم لیزر در بازار می‌باشند. این دستگاه‌ها عموما طول موج ۶۳۵ نانومتر دارند. پس عینک لیزر مناسب آن که برای دستگاه‌های لیزر دایود قرمز نیز مناسب خواهد بود باید در برابر طول موج‌های ۶۰۰ الی ۷۰۰ نانومتر مقاوم باشد.

تاثیر رنگ شیشه در انتخاب عینک لیزر مناسب

علاوه بر بحث OD و استانداردهای لازم، رنگ شیشه عینک لیزر نیز بسته به نوع لیزر اهمیت پیدا می‌کند. به این معنا که برای هر طیفی از امواج لیزر شیشه عینک خاصی ساخته می‌شود. توجه داشته باشید که رنگ شیشه عینک لیزر باید متضاد امواج ساطع شده به چشم باشند. بنابراین می‌توانند از ورود امواج به چشم و ایجاد آسیب‌های جدی جلوگیری کنند. رنگ‌های متضاد شیشه عینک برای نورهای مختلف به قرار زیر است:

  • نور آبی، قرمز
  • نور قرمز، آبی یا سبز
  • نور زرد، بنفش تیره یا قهوه‌ای

هر چه توانایی عینک در برابر طول موج ساطع شده بیشتر باشد، تراکم نوری آن که به اصطلاح OD نامیده می‌شود نیز بیشتر خواهد شد.

نکات کلیدی در خرید عینک لیزر

چنانچه تا این بخش از مقاله همراه ما بوده باشید متوجه اهمیت عینک لیزر در سلامت چشم شده‌اید. اما موضوع مهمی که در این خصوص وجود دارد این است که “این نوع عینک ها در انواع مختلفی موجود هستند. مهم این است که بدانید دقیقا چه نوع عینک لیزری را بایستی برای لیزر خود انتخاب کنید. در این مورد بایستی به طول موج لیزر، مد کاری لیزری (پیوسته و پالسی) توجه کنید.” از طرفی دیگر جدا از نوع عینک لیزر رعایت برخی نکات در حین خرید و نگه‌داری اصولی آن الزامی است. از جمله کلیدی‌ترین این موارد عبارتند از:

  • به منظور تمیز کردن عینک لیزر استفاده از مواد شیمیایی تمیز کنده حاوی اسید توصیه نمی‌شود. بهترین کار استفاده از یک دستمال نم دار برای این کار است.
  • با توجه به سلیقه اپراتور طول مفید عینک لیزر متفاوت خواهد بود. عینک لیزر وسیله مصرفی نیست. به این معنا که توانایی آن در محافظت از چشم به مرور زمان کاهش نمی‌یابد. اما در صورت ایجاد خط و خش زیاد بر روی شیشه‌های عینک تعویض آن توصیه می‌شود. همچنین در صورت خراب شدن آن می‌توانید با شرکت مربوطه تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. پس سالم بودن عینک خود را قبل از استفاده کنترل کنید. در ضمن استفاده از عینک‌های آسیب دیده اصلا پیشنهاد نمی‌شود.
  • فراموش نکنید که حتی با پوشیدن عینک لیزر باز هم نگاه کردن مستقیم به امواج ساطع شده توصیه نمی‌شود.
  • در خرید عینک لیزر به تمامی پارامترهای کلیدی مثل رنگ شیشه، OD، استاندارهای لازم و همچنین شرکت تولیدکننده توجه کنید.
  • هرگز از عینک لیزر مخصوص یک دستگاه برای کار با دستگاه لیزری با ویژگی‌های متفاوت استفاده نکنید. چرا که هر دستگاهی بسته به طول موجی که ساطع می‌کند به عینک مخصوصی نیاز دارد.
  • عینک لیزر باید توسط هر دو شخص اپراتور و بیمار پوشیده شود.

چنانچه قصد خرید عینک استاندارد مناسبی را متناسب با دستگاه لیزر خود و دارا CE اروپا دارید، کارشناسان فروش الولیزر در خدمت شما خواهند بود. برای خرید عینک مناسب و کسب اطلاعات لازم در مورد فریم عینک‌ها همین حالا با الولیزر تماس بگیرید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.