کد خبر : 30880
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 مرداد 1399 - 8:50

توضیحات واعظی درباره طرح گشایش اقتصادی و فروش داخلی نفت

توضیحات واعظی درباره طرح گشایش اقتصادی و فروش داخلی نفت

توضیحات واعظی درباره طرح گشایش اقتصادی و فروش داخلی نفتبه گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمود واعظی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات وزیران درباره طرح گشایش اقتصادی و فروش داخلی نفت گفت: این ایده ابتدا در وزارت نفت مطرح شد، پس از آن کمیته ای با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه، وزیر نفت و وزیر اقتصاد و امور دارایی تشکیل شد تا ابعاد این طرح را بررسی کنند و بعد در ستاد اقتصادی دولت به بحث گذاشته شد
رییس دفتر رییس جمهوری افزود: این طرح را در دو جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوا مفصل بحث کردیم و کلیات طرح تصویب شد و آن را خدمت رهبر معظم انقلاب تقدیم میکنیم و پس از آن که ایشان تایید و نظرات اصلاحی را ابلاغ کنند، آن را علنی می‌کنیم.
واعظی با بیان اینکه اظهاراتی که برخی مطرح می‌کنند بر اساس شنیده‌ها است، گفت: در دولت روال این است تا زمانی که رهبر انقلاب مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی قوا را تایید نکنند، این مصوبه تلقی نمی‌شود بلکه فقط یک پیشنهاد است.
رییس دفتر رییس جمهوری نفت را کالا و ابزاری برای تقویت اقتصادی کشور دانست و با بیان اینکه سیاست فشار حداکثری مقداری محدودیت ایجاد شد..

توضیحات واعظی درباره طرح گشایش اقتصادی و فروش داخلی نفت

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمود واعظی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات وزیران درباره طرح گشایش اقتصادی و فروش داخلی نفت گفت: این ایده ابتدا در وزارت نفت مطرح شد، پس از آن کمیته ای با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه، وزیر نفت و وزیر اقتصاد و امور دارایی تشکیل شد تا ابعاد این طرح را بررسی کنند و بعد در ستاد اقتصادی دولت به بحث گذاشته شد

رییس دفتر رییس جمهوری افزود: این طرح را در دو جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوا مفصل بحث کردیم و کلیات طرح تصویب شد و آن را خدمت رهبر معظم انقلاب تقدیم میکنیم و پس از آن که ایشان تایید و نظرات اصلاحی را ابلاغ کنند، آن را علنی می‌کنیم.

واعظی با بیان اینکه اظهاراتی که برخی مطرح می‌کنند بر اساس شنیده‌ها است، گفت: در دولت روال این است تا زمانی که رهبر انقلاب مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی قوا را تایید نکنند، این مصوبه تلقی نمی‌شود بلکه فقط یک پیشنهاد است.

رییس دفتر رییس جمهوری نفت را کالا و ابزاری برای تقویت اقتصادی کشور دانست و با بیان اینکه سیاست فشار حداکثری مقداری محدودیت ایجاد شده است، گفت: در بودجه هم روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت برآورد شده است، الان هدف‌گذاری کرده ایم تا روش‌های جدیدی در این زمینه اتخاذ کنیم که در جلسه شورای هماهنگی درباره کلیات طرح به توافق رسیدیم که بعد از تایید و تصویب کلیات، آیین نامه آن تدوین می‌شود.

واعظی افزود: رییس جمهوری دستور داده کمیته سازمان برنامه و بودجه و وزیران نفت و اقتصاد به همراه دبیر شورای عالی هماهنگی تا پایان این هفته آیین نامه را آماده کنند تا به محض دریافت تاییدیه یک گام پیش باشیم و آن را عملیاتی کنیم.

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به نوسات بازار طلا و ارز گفت: بر اساس اهداف این طرح این امکان را برای مردم ایجاد می‌شود که بتوانند از یک بشکه تا صدهزار بشکه نفت بخرند.

وی گفت: با سازو کاری که برای این طرح آماده می‌شود به مردم اطمینان داده می شود سود آنها در این طرح از سود سالانه بانکی کمتر نشود و تضمین داده شود اگر کسی تعدادی بشکه نفت خریداری کرد، سال آینده در زمان فروش اگر قیمت نفت بین المللی که اکنون ۳۸ دلار است به ۵۰ تا ۶۰ دلار رسید، بتواند نفت را به قیمت روز بفروشد.

اجرای طرح اقتصادی تورم زا نیست

واعظی افزود: ما نمی‌خواهیم اگر مردم در این طرح سرمایه گذاری کنند و قیمت نفت به زیر قیمت امروز مثلا به بشکه ای ۳۰ دلار کاهش یافت، ضرر کنند؛ برای همین پیش بینی کردیم بر اساس نرخ سود بانکی مثلا ۱۷ تا ۱۸ درصد سالانه باشد که مابه التفاوت آن را شرکت نفت ایران تامین می‌کند.

رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه اجرای طرح اقتصادی دولت تورم زا نیست، گفت: با این طرح یک کالا معامله می شود و همچنین برای شرکت‌های خصوصی ایرانی انگیزه بوجود می‌آورد که خرید آنها به سقفی رسید بر روی صادرات نفت نیز کار کنند ضمن اینکه پالایشگاه‌هایی هم در داخل کشور وجود دارد.

وی اظهار داشت: در این طرح نفت به صورت ریالی و بر مبنای ارز نیمایی دلار امروز، خرید و فروش می‌شود، در زمان فروش هم اگر فرد می خواهد نفت را بفروشد به قیمت نفت و ارز نیمایی همان روز پول خود را می‌تواند به صورت ریالی پس بگیرد.

واعظی اضافه کرد: مردم می توانند اوراق نفتی این طرح را در بورس انرژی خرید و فروش کنند ولی در حقیقت زمانی که کسی این اوراق را خرید و مثلا به ۵۰ تا ۶۰ هزار بشکه رسید می تواند یک کشتی کوچک اجاره کند و نفت را صادر کند

رییس دفتر رییس جمهوری با تاکید بر اینکه طرح‌ها و کارهای بزرگ را با مسائل جناحی و سیاسی نباید گره زده شود، گفت: فروش ۴ و ۵ ساله اوراق در آمریکا و اروپا و سایر کشورهای جهان هم انجام می شود، هیچ کدام از این بحث ها در آن کشورها نیست؛ و مردم هم این اوراق خریداری می کنند.

وی درباره نحوه هزینه کرد پول‌های حاصل از فروش اوراق نفتی(فروش داخلی نفت) گفت: این پول‌ها در مسیر حل مشکلات و برای توسعه کشور هزینه می‌شود. البته بستگی دارد در یک مقطع ۱۰ درصد از این منابع را برای پرداخت حقوق آن ماه و ۹۰درصد آن را در توسعه کشور صرف کنیم، ما اجازه نمی‌دهیم حقوق کارمندان دولت به تاخیر بیافتد و یا پول بازنشستگان پرداخت نشود، اما یقینا این پول‌ها خارج از مواردی که در قانون بودجه کشور است خرج نخواهد شد.

رییس دفتر رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره وعده رئیس کل بانک مرکزی برای کاهش نرخ ارز، اظهار داشت: همتی طرح‌های متنوعی برای تعدیل و تثبیت نرخ ارز طراحی کرده و مجوز اجرای آنها را نیز از مرجع ذیربط دریافت کرده است و برای اجرای آنها در حال برنامه‌ریزی است.

واعظی افزود: با عنایت به محدودیت‌های گسترده اعمال شده علیه کشورمان باید بگویم همتی، اگر چه به کندی، اما به طور نسبی توانسته به آنچه به مردم وعده داده است، عمل کند. وقتی ایشان وعده کاهش نرخ ارز را داد، قیمت دلار بالای ۲۳ هزار تومان بود و الان به حدود ۲۱ هزار تومان رسیده است. طبیعتا تعدیل و تثبیت نرخ ارز نیاز به زمان دارد. هم افزایش جهشی نرخ ارز قابل اعتماد نیست و هم کاهش سریع نرخ آن قابل اعتماد نیست.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مسائل پیش آمده درباره عرضه صندوق‌های دارا دوم، گفت: دژپسند و زنگنه وزیران اقتصاد و نفت اجرای تصمیم عرضه سهام دولت در پالایشگاه‌ها را به مسئولین ذیربط واگذار کرده بودند. این مسئولین با هم تفاهم کرده بودند، اما بعد خبری منتشر شد که وزرا مجبور شدند خودشان در موضوع دخالت کنند. البته این هماهنگی باید سریع‌تر انجام می‌شد.

رییس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه زنگنه از صبح تا ظهر دیروز در مجلس حضور داشت، تصریح کرد: دیروز آقای رئیس جمهور هم دستور دادند که هر چه سریع‌تر این هماهنگی انجام و به مردم اعلام شود و به محض اینکه زنگنه از مجلس خارج شد، دژپسند با ایشان هماهنگ کردند و هر دو مصاحبه کردند.

واعظی خاطرنشان کرد: بالاخره دنیای امروز با قبل خیلی فرق کرده است. مثل همین مساله کنکور که هیچ تصمیمی گرفته نشد، اما از داخل جلسه یک نفر یک مطلبی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد و وزرا مجبور شدند عکس‌العمل نشان دهند و بگویند این موضوع باید در ستاد ملی مورد بحث قرار گیرد.

وی افزود: در این میان خانواده‌هایی که فرزندان کنکوری دارند، نگران شدند لذا آقای رئیس جمهور دیروز دستور دادند که خود وزرا بنشینند، سریع در این زمینه تصمیم‌گیری کنند و به هر تصمیمی که رسیدند سریع آن را اعلام و عملیاتی کنند.

واعظی با اشاره به تصمیم ۲ ماه قبل ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر لزوم برگزاری آزمون کنکور در موعد تعیین شده،‌ گفت: شاهد بودیم که آزمون های دکترا و ارشد برگزار شد و همان پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی برای کنکور کارشناسی هم اجرا می‌شود. گزارشی که امروز در دولت ارائه شد حاکی از آن بود که جای هیچ نگرانی نیست و کنکور کارشناسی هم در موعد مقرر برگزار می‌شود.

رییس دفتر رییس جمهور درباره عدم رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی صمت اظهار داشت: دولت باید یک هماهنگی به عمل آورده و چون مهلت سه ماهه معرفی سرپرست برای وزارت صمت به پایان رسیده، اجازه‌ای برای معرفی سرپرست برای وزارت صمت بگیرد تا فرد پیشنهادی جدید برای این وزارتخانه را به مجلس معرفی کند.

واعظی تصریح کرد: به هر حال انتخاب فردی که هم در موضوع صنعت و هم در موضوع بازرگانی تخصص داشته باشد، که امروز با توجه به وضعیت تامین و توزیع کالا و لزوم مدیریت قیمت کالاها بسیار حساس است، کار سختی است.

وی در پاسخ به این سوال که تحلیل وی از عدم رای اعتماد مجلس یازدهم به اولین وزیر پیشنهادی دولت چیست، تصریح کرد: بالاخره یک مقدار طول می‌کشد تا مجلس هم خودش را در داخل پیدا کند و هم تعاملش با دولت روان‌تر شود. به هر حال باید انتظار هر اتفاقی را داشت.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تلاش جدید آمریکا برای تصویب قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت: از زمانی که آقای ترامپ بر سر کار آمده، آمریکا همواره هدف تحت فشار قرار دادن بیشتر ایران را دنبال کرد. وقتی در مرحله اول موفق نشد، مجبور شد از برجام خارج شود. آمریکایی‌ها فکر می‌کردند اگر از برجام خارج شوند، بهتر می‌توانند برای نابودی برجام تلاش کنند.

رییس دفتر رییس جمهور اضافه کرد: آمریکایی‌ها از اردیبهشت ۹۷ تا امروز هر کاری که توانستند در ابعاد اقتصادی، امنیتی، اجتماعی، تبلیغاتی و جنگ روانی علیه ایران انجام دادند، اما خوشبختانه موفق نبودند و دنیا هم با آنها همکاری نکرد. هفته گذشته قطعنامه‌ای تهیه کرده بودند و خیلی هم به تصویب آن امیدوار بودند. به کشورهای مختلف نماینده فرستادند و تماس‌های متعددی با کشورهای مختلف گرفتند، اما دیروز دیدند که این قطعنامه رای ندارد، و به اعتراف خودشان فقط ۲ رای داشت.

واعظی ادامه داد: در نهایت آمریکایی‌ها دیروز قطعنامه قبلی را پس گرفتند و قطعنامه جدیدی پیشنهاد کردند. باید تلاش کنیم این قطعنامه جدید که ماهیت آن از نظر انشا و ظاهر با قبلی متفاوت است هم مثل قطعنامه قبلی بی‌اثر شود. آمریکا، حالا که دیده از تحریم و همه فشارهایش به اهدافش نمی رسد وعملا تحریم آن کارایی مورد نظر را از دست داده و اهدافش محقق نشده، دارد دست به کارهای دیگر می‌زند که صحنه بازی را تغییر دهد.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در مرحله جدید نیز قطعا موفق نخواهند بود، اظهار داشت: برخی کشورها مثل روسیه و چین که برای برجام زحمات زیادی کشیدند، حاضر نیستند که برجام به دلیل رویکرد خصمانه آمریکا به همین راحتی از بین برود. همچنین وزارت خارجه کشورمان هم خیلی خوب کار کرده و با کشورهای مختلف رایزنی می‌کند و با کشورهای ۱+۴ نیز هماهنگی خوبی دارد. امیدواریم همانند گذشته آمریکا در این تلاش هم با شکست مواجه شود.

رییس دفتر رییس جمهور در پاسخ به این سوال که چرا سفر معاون اول رئیس جمهور به لبنان لغو شد، گفت: در لبنان شرایط مناسبی برای سفر وجود ندارد.

واعظی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران کاری که باید برای حمایت از مردم لبنان انجام دهد، انجام داده است. تا به حال ۴ محموله بزرگ کمک برای مردم لبنان ارسال شده و وزیر بهداشت، رئیس هلال احمر و وزیر خارجه کشورمان با همتایان لبنانی خود به شکل مستمر ارتباط دارند.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.