کد خبر : 202633
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 تیر 1401 - 17:50
دیدگاه‌ها برای به چه کوین‌هایی Stablecoin می‌گویند ؟ بسته هستند

به چه کوین‌هایی Stablecoin می‌گویند ؟

به چه کوین‌هایی Stablecoin می‌گویند ؟

همان طور که در مقاله “آشنایی با ارز دیجیتال پایدار” نوشته شده است، ارز دیجیتال باثبات یا Stablecoin یک نوع کریپتوکارنسی است که نوسان قیمت رمزارزها را ندارد. این نوع از ارزهای دیجیتال راهکاری ساده و امن برای انجام تراکنش‌های مالی هستند. ارزش Stablecoin به یک دارایی یا کالای پایدار وابسته است و ارزش این

همان طور که در مقاله “آشنایی با ارز دیجیتال پایدار” نوشته شده است، ارز دیجیتال باثبات یا Stablecoin یک نوع کریپتوکارنسی است که نوسان قیمت رمزارزها را ندارد. این نوع از ارزهای دیجیتال راهکاری ساده و امن برای انجام تراکنش‌های مالی هستند. ارزش Stablecoin به یک دارایی یا کالای پایدار وابسته است و ارزش این کوین همواره به پشتوانه آن گره خورده است.

هدف استیبل کوین‌ها

قیمت ارزهای پایدار در طول زمان ثابت و پایدار است. هدف از طراحی ارز دیجیتال با ثبات، مقابله با نوسانات ذاتی کریپتوکارنسی‌ها است. همچنین این ارزهای دیجیتال امکان انتقال ارزان و سریع ارزش را برای کاربران خود فراهم می‌کنند.

کاربرد

ارز دیجیتال با ثبات کاربردهای زیادی دارد. به‌عنوان‌مثال برای خرید و فروش‌های روزمره به راحتی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. یکی دیگر از کاربردهای استیبل کوین‌ها در قراردادهای مالی هوشمند است. قراردادهای هوشمند، یک سری قرارداد خود – اجرا هستند که بعد از گذشت مدت زمان معین و به طور دوره‌ای اجرا می‌شوند. برای اجرا شدن این قراردادهای هوشمند نیاز به مشارکت هیچ شخص ثالث یا مرجع مرکزی نیست.

مزایای Stablecoin

مهم‌ترین مزیت استیبل کوین‌ها هزینه تراکنش کم، معاملات سریع و امن و نوسان قیمت پایین است. فعالان حوزه ارزهای دیجیتال معتقد هستند ارزهای دیجیتال با ثبات به دلیل محافظت از سرمایه در برابر سقوط ارزش ارز ملی و  انتقال دارایی‌ها به‌صورت دیجیتالی قابلیت این را دارند که به جای ارزهای فیات مورد استفاده قرار بگیرند. از طرف دیگر درک این سیستم برای اغلب کاربران آسان است و به راحتی می‌توانند با آن کار کنند.

معایب Stablecoin

ارز پایدار در عین داشتن مزایای بسیار، با برخی از محدودیت‌ها همراه است. برخی از معایب ارز دیجیتال پایدار عبارت‌اند از:

Stablecoin  متمرکز نیازمند اعتمادسازی نهاد مالی واسط است. نهاد مالی واسط باید ارز کافی برای ارزش‌گذاری این ارزهای دیجیتال را داشته باشد.

احتمال نوسان قیمت و افت شدید ارزش این ارزها همواره مطرح است (نباید فراموش کرد که ارز دیجیتال با ثبات نیز یک ارز دیجیتال است و ارزش آن برای همیشه ثابت نخواهد ماند. در گذر زمان این احتمال وجود دارد که با افت شدیدی روبرو شود).

انواع استیبل کوین‌ها

یک Stablecoin برای حفظ ثبات خود می‌تواند از چند روش استفاده کند. انواع استیبل کوین‌ها بر اساس نوع پشتوانه‌ آن‌ها عبارت‌اند از:

  • استیبل کوین تتر

ارز دیجیتال تتر (Tether) یکی از محبوب‌ترین استیبل کوین‌ها با پشتوانه دلار است. در کنار تتر برخی از شناخته شده‌ترین ارزهای باثبات با پشتوانه فیات عبارت‌اند از: USD، EUR، CHF،GBP و JPY و غیره. در این نوع استیبل کوین‌ها، یک دلار Stablecoin معادل یک دلار ارز فیزیکی است.

ارزدیجیتال استیل با پشتوانه طلا

عملکرد این استیبل کوین‌ها به این صورت است که هر کوین، نشان دهنده مقداری مشخص از یک کالای با ارزش است. برای مثال هر توکن ارز دیجیتال با پشتوانه طلا برابر با ارزش یک گرم طلا خواهد بود.

برخی از شناخته شده‌ترین استیبل کوین‌های با پشتوانه طلا عبارت‌اند از: تتر گلد (Tether Gold)، پکس گلد (Pax Gold)  و  …

از طرف دیگر، استیبل کوین‌هایی با پشتوانه فلزات گران‌بها مانند طلا این امکان را برای کاربران خود فراهم می‌کنند که به صورت دیجیتالی در یک دارایی پر ارزش مانند طلا سرمایه‌گذاری کنند. مهم‌ترین مزیت این روش رها شدن از دشواری‌های مربوط به نگهداری فیزیکی کالاهای با ارزش است.

استیبل کوین با پشتوانه رمزارز

توجه به این نکته حائز اهمیت است که تمام رمزارزها قابلیت پشتوانه شدن برای سایر ارزهای دیجیتال را ندارند. بلکه باید مانند بیت کوین و اتریوم از سرمایه بازار مناسبی برخوردار باشند. عدم تمرکز و قابلیت نقد شوندگی بالا از مهم‌ترین ویژگی‌های ارز دیجیتال با ثبات با پشتوانه رمزارز است.

استیبل کوین دای

استیبل کوین‌هایی با پشتوانه رمزارز همان طور که از نام آن مشخص است توسط سایر ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌شوند. البته معمولاً پشتوانه این نوع از ارزهای باثبات تنها یک ارز نیست، بلکه توسط مجموعه‌ای از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌شوند. زیرا در این شرایط ریسک نوسان قیمت ارزهای دیجیتال توزیع می‌شود و احتمال ضررهای هنگفت کاهش پیدا می‌کند.

استیبل کوین بدون پشتوانه

این دسته از استیبل کوین‌ها هیچ پشتوانه‌ای ندارند و عملکردی مشابه بانک مرکزی دارند. ثبات قیمت استیبل کوین‌های بدون پشتوانه توسط الگوریتم‌های پیچیده و کدهای موجود در قرارداد هوشمندشان تأمین می‌شود. مهم‌ترین ویژگی این نوع از ارزهای دیجیتال، تمرکززدایی است و چرخه عرضه و تقاضا از الگوهای رفتاری کاربران تاثیر نمی‌گیرد.

به بیانی ساده‌تر، کاربران نمی‌توانند هیچ گونه تاثیری در قیمت Stablecoin بدون پشتوانه داشته باشند. از دیگر ویژگی‌های این نوع ارز دیجیتال می‌توان به عدم نیاز به وثیقه اشاره کرد. کاربران بدون نیاز به هیچ گونه وثیقه‌ای می‌توانند Stablecoin جدید ایجاد کنند.

زیرا همان‌طور که اشاره کردیم، ارز دیجیتال بدون پشتوانه تنها از طریق یک الگوریتم ایجاد و تنها توسط آن از بین می‌رود. اما نباید فراموش کرد که این نوع از ارزهای دیجیتال با ثبات یک سیستم مبتنی بر قانون با منطق پیچیده‌ هستند.

محبوب ترین استیبل کوین

همان طور که والکس نیز در بلاگ خود اشاره کرده است، ارز دیجیتال تتر بدون شک مشهورترین Stablecoin در دنیای رمزارزها است. این ارز دیجیتال توسط ارزهای فیات پشتیبانی می‌شود و به همین دلیل نوسان قیمت سایر ارزها را ندارد. قیمت تتر معادل با یک دلار آمریکا است.

البته ممکن است گاهی اوقات نوسانات ناچیزی به دلیل عرضه و تقاضای این رمزارز در قیمت آن اتفاق بیفتد. انتقال آسان، سریع و ارزان پول و حفظ ارزش سرمایه در برابر نوسانات بازار رمزارزها، از مهم‌ترین کاربردهای تتر است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.