کد خبر : 63010
تاریخ انتشار : یکشنبه 2 آذر 1399 - 4:26

بازدهی بیشتر بازار سرمایه در برابر بازارهای موازی

بازدهی بیشتر بازار سرمایه در برابر بازارهای موازی

بازدهی بیشتر بازار سرمایه در برابر بازارهای موازیبا بازگشت شاخص بازار سرمایه به مدار صعودی، سهامداران امیدوارند که دوباره روزهای طلایی بازار سرمایه در ماه‌های ابتدایی سال را دوباره ببینند. روزهایی که کارشناسان معتقدند چندان دور از دسترس نیست و اگرچه نمی‌توان انتظار داشت در کوتاه مدت و به سرعت ریزش شدید شاخص جبران شود، اما بر این باورند که در میان مدت و بلندمدت، دستیابی به سقف قبلی شاخص دور از انتظار نیست.
بازار سرمایه به رشدی تاریخی دست یافت
«ابوالقاسم آقادوست» کارشناس بازار سرمایه نیز در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا به همین نکات اشاره کرد. وی ضمن اشاره به رشد تاریخی بازار سرمایه گفت: «اتفاقات مثبتی که در سال جاری در بازار سرمایه افتاد، در عمر ۵۳ ساله بازار سرمایه بی‌نظیر بود. در سال جاری هم تعداد افراد بسیار و هم حجم مالی قابل توجهی وارد بازار شد و ضریب نفوذ بازار سرمایه در جامعه افزایش یافت. البته این اتفاق باید زودتر می‌افتاد و این کسب و کار پربازده و تخصصی مغفول مانده بود. خوشبختانه امسال زمینه برای شکوفایی این بازار و معرفی آن به بخش زیادی از افراد جامعه و سرمایه‌گذاران بالقوه فراهم..

بازدهی بیشتر بازار سرمایه در برابر بازارهای موازی

با بازگشت شاخص بازار سرمایه به مدار صعودی، سهامداران امیدوارند که دوباره روزهای طلایی بازار سرمایه در ماه‌های ابتدایی سال را دوباره ببینند. روزهایی که کارشناسان معتقدند چندان دور از دسترس نیست و اگرچه نمی‌توان انتظار داشت در کوتاه مدت و به سرعت ریزش شدید شاخص جبران شود، اما بر این باورند که در میان مدت و بلندمدت، دستیابی به سقف قبلی شاخص دور از انتظار نیست.

بازار سرمایه به رشدی تاریخی دست یافت

«ابوالقاسم آقادوست» کارشناس بازار سرمایه نیز در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا به همین نکات اشاره کرد. وی ضمن اشاره به رشد تاریخی بازار سرمایه گفت: «اتفاقات مثبتی که در سال جاری در بازار سرمایه افتاد، در عمر ۵۳ ساله بازار سرمایه بی‌نظیر بود. در سال جاری هم تعداد افراد بسیار و هم حجم مالی قابل توجهی وارد بازار شد و ضریب نفوذ بازار سرمایه در جامعه افزایش یافت. البته این اتفاق باید زودتر می‌افتاد و این کسب و کار پربازده و تخصصی مغفول مانده بود. خوشبختانه امسال زمینه برای شکوفایی این بازار و معرفی آن به بخش زیادی از افراد جامعه و سرمایه‌گذاران بالقوه فراهم شد. این اتفاقات با حمایت مسئولین، حاکمیت و به خصوص دولت هم همراه شد. اما از آن رو که بسیاری از افراد با سرمایه‌های اندک وارد شدند، دانش چندانی نداشتند و فراز و فرود در بازار را تاکنون تجربه نکرده‌ بودند؛ طبیعی بود که با هیجان تصمیم بگیرند. هیجان بر سهامداران خُرد جدید الورود غلبه کرد و آن رشد تاریخی را رقم زد. از سوی دیگر افزایش قیمت ارز نیز به این رشد تاریخی بازار سرمایه کمک کرد.

آقادوست در ادامه به دلایل ریزش در بازار سرمایه پرداخت و افزود: «بعد از مدتی که این رشد بیش از اندازه صورت گرفت، با نگاه به بقیه بازارهای موازی و اصلاح آن بازارها، نرخ ارز از اوج فرود آمد و بازار سرمایه نیز دچار ریزش شد. این ریزش در تاریخ بورس ما بی‌سابقه بود. بخشی از این ریزش بخاطر هیجانی بود که معمولاً افراد جدید الورود دارند. به عبارت ساده‌تر ترس بر سرمایه‌گذاران تازه وارد حاکم شد. شاخص اکنون اصلاح کامل خود را انجام داده است و به جای رسیده است که به نظر من زمینه برای رشد و باز پس گیری قله‌هایی که قبلاً داشت، فراهم شده است».

تحولات و اقدامات اخیر نوید افزایش شاخص را می‌دهند

این کارشناس بازار سرمایه همچنین در ارتباط با این پرسش که آیا ممکن است شاخص بیش از کف تشکیل شده فعلی ریزش کند، گفت: «بعید می‌دانم که شاخص بیش از این ریزش کند، مگر آنکه اتفاقات بسیار بعیدی رخ دهد؛ زیرا بازار بسیار بزرگ شده است و عزم و تدبیر دولت هم اجازه ریزش بیشتر را نمی‌دهد. بازارهای رقیب مانند بازار ارز، طلا، خودرو و مسکن هم که همیشه بر بازار سرمایه اثرگذار هستند هم در وضعیت کاهشی قرار دارند و باید گفت که اکنون زمینه برای بازگشت شاخص فراهم شده است»

ممکن است که شاخص در کوتاه مدت به سقف‌های قبلی نرسد؛ اما در بلند مدت حتما به آن سقف‌ها می‌رسد

آقادوست به تاثیر تحولات سیاست خارجی بر روند موجود بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: «انتخابات آمریکا بر روی بازارهای ما اثراتی را داشته است. حزب دموکرات که بر سر کار آمده است، بطور معمول حزبی جنگ طلب نیست. در نتیجه انتظار بهبود بازارها بیشتر هم می‌شود. در سطح جهانی نیز ما با بهبود وضعیت بازارها روبرو هستیم. افزایش قیمت فلزات و نفت در بازارهای جهانی، اثرات مثبتی بر بازار سرمایه ما دارد. این مسئله نیز بر بهبود وضعیت بازار سرمایه ما نیز موثر است».

وی ادامه داد: «مجموعه کارشناسان و سرمایه‌گذاران چشم‌انداز بازار سرمایه را مثبت و قیمت‌ها را جذاب می‌بینند. پیش‌بینی من این است که روند رو به رشد بازار ادامه خواهد داشت. ممکن است که شاخص در کوتاه مدت به سقف‌های قبلی نرسد؛ اما در بلند مدت حتما به آن سقف‌ها می‌رسد، حتی فراتر از آن هم خواهد رفت و قله‌های بالاتر را هم فتح خواهد کرد. علت این امر آن است که بازار سرمایه ما جای بسیاری برای رشد دارد. طی سال‌های اخیر که بسیاری از شرکت‌هایی که آسیب دیده‌اند، پیش‌بینی می‌شود که شرایط آن‌ها بهبود پیدا کند و با بهتر شدن شرایط و فضای کسب و کار، افزایش سوددهی داشته باشند و این افزایش سوددهی منجر به حضور بیشتر سرمایه‌گذاران خواهد شد و رونق بازار سرمایه را افزایش خواهد داد».

دولت مانع سفته ‌بازی‌ها در بازارها شود

آقادوست ضمن اشاره به نقش مثبت سیاست‌های اتخاذ شده در هفته‌های گذشته بر بازار، افزود: «در کنار ظرفیتی که برای رونق بازار سرمایه وجود دارد، دولت اگر بتواند بازارهای سفته‌بازی و بازارهای رقیب که مخرب اقتصاد هستند را کنترل کند، قطعا به بازار سرمایه کمک بیشتری شده است و رونق آن افزایش خواهد یافت. در نهایت این اقدام چرخ اقتصاد را به چرخش درمی‌آورد، زیرا زمانی که در بازار نقدینگی افزایش یابد و سرمایه‌ بیشتری وارد این بازار شود، این سرمایه‌ها از سوی شرکت‌های تولید جذب می‌شوند. با جذب این منابع، توسعه این شرکت‌ها سریعتر می‌شود و در نهایت به اقتصاد و تولید کمک زیادی خواهد شد».

بازار سرمایه در سال‌های آتی، کماکان بیشتری بازدهی را در بین همه بازارها خواهد داشت.

مسئله فروش آبشاری سهام عدالت در ماه‌های گذشته، با انتقاداتی از سوی کارشناسان مواجه شد و در نهایت با گسترش انتقادات، مدیران سازمان بورس تصمیم به ممنوعیت موقت عرضه سهام عدالت گرفتند. آقادوست در همین ارتباط نیز با حمایت از تصمیم فعلی سازمان بورس، گفت: «ساهم عدالت حجم بسیار زیادی داشت و در زمانی وارد بازار شد که بازار رشد خیلی خوبی کرده بود. دارندگان این سهام نیز به دلیل تامین منابع مالی خود فروشنده آن بودند، در نتیجه فروش حجیم سهام عدالت به بازار فشار وارد کرد. اکنون تدبیر ممنوعیت موقت فروش سهام عدالت اتخاذ شده است تا از سوءاستفاده برخی افراد که با ابزار سهام عدالت به بازار فشار وارد می‌کردند، جلوگیری شود. در عین حال این تصمیم باعث می‌شود تا دارندگان سهام عدالت هم با کمترین قیمت سهام خود را از دست ندهند و با افزایش قیمت‌ها انتفاع بیشتری ببرند. این تصمیم بسیار خوب بود، البته برای بلندمدت نمی‌توان این سیاست را ادامه داد؛ زیرا برخی صاحبان سهام عدالت نیاز دارند تا سهام خود را بفروشند و باید فضایی را ایجاد کرد تا صاحبان سهام عدالت نیز بتوانند در صورت نیاز، سهام خود را نقد کنند. در واقع نباید مانع از نقدشوندگی در بازار سرمایه شد؛ زیرا خصیصه اصلی بازار سرمایه، نقدپذیری آن است و باید اجازه داد تا بازار با سازوکار خود پیش برود. البته به نظر بنده این تصمیم، در مقطع زمانی فعلی، تصمیم خوبی بود».

کاهش زمان پیش‌گشایش دیگر تصمیم بحث‌برانگیز سازمان بورس بود. این کارشناس سرمایه درباره این تصمیم نیز گفت: «کاهش زمان پیش‌گشایش نیز تصمیمی است که به نظر بنده اتخاذ آن، در مقطع زمانی فعلی منطقی بود. ۱۵ دقیقه پیش گشایش در زمان فعلی کفایت می‌کند. علت آن نیز این است که برخی در این زمان شیطنت‌هایی انجام می‌دادند و صف‌های فروش کاذبی ایجاد می‌کردند و آن صف‌ها منجر به ترس و واهمه یکسری از سهامداران تازه وارد می‌شد و در نهایت بر روی روان بازار اثر مخربی می‌گذاشت. کاهش زمان پیش‌گشایش تصمیم عاقلانه‌ای است. ۱۵ دقیق پیش‌گشایش زمانی کمی نیست و کسی نمی‌تواند ادعا کند این زمان برای گرفتن تصمیم کافی نیست».

آقادوست در پایان و در ارتباط با آینده بازار سرمایه گفت: «به نظر بنده بازار رو به رشد است و بازار سرمایه در سال‌های آتی، کماکان بیشترین بازدهی را در بین همه بازارها خواهد داشت و قیمت‌ها به جایی رسیده است که جذابیت لازم را برای همه سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار فراهم کرده است».

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.