کد خبر : 60920
تاریخ انتشار : یکشنبه 25 آبان 1399 - 6:02

الگوی مثلث در بورس چیست؟

الگوی مثلث در بورس چیست؟

الگوی مثلث از جمله الگوهای ادامه دهنده هستند. این نوع از الگوها نشان می‌دهند که روندهای خنثی طی فعالیت قیمت، یک توقف مقطعی قیمت است و پس از طی این روند، مجددأ در همان جهت پیشین به حرکت خود ادامه می‌دهند.
از دیگر ویژگی الگوهای ادامه‌دهنده می‌توان به این نکته اشاره کرد که در رده الگوهای کوتاه‌مدت یا میان‌مدت قرار دارند و به این ترتیب در دوره زمانی کوتاه‌تری ساخته می‌شوند.
انواع الگوهای مثلثی انوع الگوهای مثلثی که در گروه الگوهای ادامه‌دهنده قرار دارند، به شرح زیر است:
الگوهای مثلث متقارن الگوهای مثلث افزایشی الگوهای مثلث کاهشی الگوهای مثلث انبساطی (پهن‌شونده) هر کدام از مثلث‌ها، شکل متفاوت خود را دارند و بالطبع نوع پیش‌بینی در هر یک متفاوت است.
۱- الگوهای مثلث متقارن
الگوی مثلث متقارن، از جمله الگوهای اصلاحی به شمار می‌آید که شامل ۵ موج است و پس از اتمام موج پنجم، انتظار ادامه روند و یا پایان اصلاح را خواهیم داشت.
زمانی که خریداران و یا فروشندگان یک سهم، قدرت کافی در شکل‌گیری یک روند مشخص را نداشته باشند؛ مثلثی مانند مثلث متساوی‌الساقین شکل می‌گیرد که شیب قیمت‌های سقف و کف در آن، ..

الگوی مثلث از جمله الگوهای ادامه دهنده هستند. این نوع از الگوها نشان می‌دهند که روندهای خنثی طی فعالیت قیمت، یک توقف مقطعی قیمت است و پس از طی این روند، مجددأ در همان جهت پیشین به حرکت خود ادامه می‌دهند.

از دیگر ویژگی الگوهای ادامه‌دهنده می‌توان به این نکته اشاره کرد که در رده الگوهای کوتاه‌مدت یا میان‌مدت قرار دارند و به این ترتیب در دوره زمانی کوتاه‌تری ساخته می‌شوند.

انواع الگوهای مثلثی

انوع الگوهای مثلثی که در گروه الگوهای ادامه‌دهنده قرار دارند، به شرح زیر است:

  1. الگوهای مثلث متقارن
  2. الگوهای مثلث افزایشی
  3. الگوهای مثلث کاهشی
  4. الگوهای مثلث انبساطی (پهن‌شونده)

هر کدام از مثلث‌ها، شکل متفاوت خود را دارند و بالطبع نوع پیش‌بینی در هر یک متفاوت است.

۱- الگوهای مثلث متقارن

الگوی مثلث در بورس

الگوی مثلث متقارن، از جمله الگوهای اصلاحی به شمار می‌آید که شامل ۵ موج است و پس از اتمام موج پنجم، انتظار ادامه روند و یا پایان اصلاح را خواهیم داشت.

زمانی که خریداران و یا فروشندگان یک سهم، قدرت کافی در شکل‌گیری یک روند مشخص را نداشته باشند؛ مثلثی مانند مثلث متساوی‌الساقین شکل می‌گیرد که شیب قیمت‌های سقف و کف در آن، به سمت یک نقطه همگرا می‌شوند. به این ترتیب، این الگو شکل خواهد گرفت.

در واقع، زمانی که خریداران و فروشندگان درهدایت قیمت به سمت خودشان ناتوان باشند، دو خط متصور در الگوی مورد بررسی، به یکدیگر نزدیک می‌شوند و بازار را به حرکت ناگهانی که قابل تشخیص نیست، نزدیک می‌کند. این روند آن‌قدر ادامه می‌یابد که یکی از طرفین بازار (خریدار یا فروشنده) تسلیم شود.

در تحلیل تکنیکال، زمانی می‌توانیم از الگوی مثلث متقارن، سیگنال خرید و یا فروش دریافت کنیم که خط بالا و خط پایین مثلث که در واقع به نوعی بیان‌کننده خط مقاومت و حمایت هستند، به وسیله یک کندل شکسته شود و در ادامه، کندل دیگری نیز روند آن را تأیید نماید.

به این ترتیب که، اگر مثلث متقارن در ادامه روند صعودی تشکیل شود، احتمال صعودی شدن قیمت و خروج قیمت از سطح مقاومت بیش‌تر خواهد بود. اما اگر، این الگو در ادامه یک روند نزولی تشکیل شود، احتمال ریزش بیش‌تر قیمت و خروج قیمت از سطح حمایت افزایش خواهد یافت.

در نهایت برای رسم هر ضلع این مثلث، در نظر گرفتن حداقل ۲ نقطه ضروری است.

۲- الگوهای مثلث افزایشی

الگوی مثلث در بورس

الگوی مثلث افزایشی و یا صعودی، یکی از حالت‌های مختلف الگوهای مثلث متقارن محسوب می‌شود ولی از لحاظ پیش‌بینی تفاوت‌هایی با الگوی متقارن دارد. معمولأ مثلث‌های افزایشی در روندهای صعودی ظاهر می‌شوند و به عنوان الگوهای ادامه‌دهنده عمل می‌کنند ولی گاهی اوقات به عنوان الگوهای تشکیل‌دهنده کف نیز عمل می‌کنند.

زمانی که خریداران قدرت کافی برای عبور از سطح مقاومتی نداشته باشند و نتوانند در سطح مشخصی سفارش‌گذاری کنند، خط قیمت را به سمت بالا هدایت خواهند کرد. در چنین شرایطی، مثلثی مانند مثلث قایم‌الزاویه از برخورد خط روند افقی (خط بالا) با خط روند صعودی (پایین) شکل می‌گیرد که در این نوع مثلث، شکست معمولأ از قسمت ضلع افقی (بالا) اتفاق می‌افتد و روند صعودی با این شکست، ادامه‌دار خواهد بود.

در واقع، خریداران به تدریج قدرتمند می‌شوند چرا که قیمت کف، روی خط روند صعودی قرار دارد و آن قدر به سطح مقاومت فشار وارد می‌کند تا در نهایت، از خط مقاومت عبور کند و آن را بشکند. به این ترتیب، روند صعودی ادامه خواهد یافت.

در تحلیل تکنیکال زمانی می‌توانیم از الگوی مثلث افزایشی، سیگنال خرید و فروش دریافت کنیم که قیمت‌ها در محدوده بین یک سطح مقاومت افقی (بالایی) و یک خط حمایت صعودی (پایینی) در نوسان باشد و در ادامه، روندی صعودی و یا نزولی (به ندرت) شکل بگیرد. در چنین شرایطی، حجم معاملات به طور چشمگیری افزایش می‌یابد و این حرکت برگشتی به خط حمایت بعد از شکست غیرمعمول نیست و با حجم معامله کمی انجام می‌پذیرد.

در این الگو، این نکته را باید در نظر بگیرید که به طور معمول خریداران موفق می‌شوند و مقاومت را در هم می‌شکنند. البته برای رسیدن به این موفقیت، باید سفارش خرید خود را بالای خط مقاومت قرار دهید.

۳- الگوهای مثلث کاهشی

الگوی مثلث در بورس

الگوی مثلث کاهشی و یا نزولی، یکی دیگر از حالت‌های مختلف الگوهای مثلث متقارن محسوب می‌شود ولی از لحاظ پیش‌بینی تفاوت‌هایی با الگوی متقارن دارد. معمولأ مثلث‌های کاهشی در روندهای کاهشی ظاهر می‌شوند و به عنوان الگوهای ادامه‌دهنده عمل می‌کنند. البته گاهی اوقات به عنوان الگوهای تشکیل‌دهنده سقف نیز عمل می‌کنند.

زمانی که فروشندگان به صورت تدریجی قدرت را از خریداران می‌گیرند و بازار را در دست می‌گیرند، قیمت‌ به آهستگی کاهش می‌یابد. در چنین شرایطی، مثلثی مانند مثلث قایم‌الزاویه‌ از برخورد خط روند نزولی (بالا) و خط روند افقی (پایین) شکل می‌گیرد که شکست معمولأ از (پایین) اتفاق می‌افتد و روند نزولی با این شکست ادامه‌دار خواهد بود.

در واقع فروشندگان به تدریج قدرتمند می‌شوند، چرا که قیمت سقف، روی خط نزولی قرار دارد و آن‌قدر به خط حمایتی توسط فروشندگان فشار فروش وارد می‌شود تا در نهایت از خط حمایت عبور کند و آن را بشکند. به این ترتیب، روند نزولی قیمت ادامه خواهد یافت.

در تحلیل تکنیکال زمانی می‌توانیم از الگوی مثلث کاهشی، سیگنال خرید و فروش دریافت کنیم که قیمت‌ها در محدوده بین یک سطح حمایت افقی (پایینی) و یک خط مقاومت نزولی (بالایی) در نوسان باشد و در ادامه، روند نزولی و یا صعودی (به ندرت) شکل بگیرد. در چنین شرایطی حجم معاملات به طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

۴- الگوهای مثلث انبساطی (پهن شونده)

الگوی مثلث در بورس

الگوی مثلث انبساطی یک نوع غیرمعمول و کمیاب از الگوهای مثلثی است که به شکل مثلث واژگون است که خطوط روند آن از یکدیگر فاصله می‌گیرند و شکلی مانند مثلث در حال توسعه و منبسط را به خود می‌گیرد.

از جمله علت‌های مهم تشکیل این نوع از الگوی مثلثی، تمایل بیش از حد خریداران به خرید سهم است که موجب ایجاد سقف قوی در بازار می‌شود.

حجم معاملات در این الگو، به این ترتیب است که:

با افزایش قیمت و نزدیک شدن به رأس مثلث، حجم معاملات افزایش خواهد یافت. چنین شرایطی این سیگنال را به ما می‌دهد که بازار غیر قابل کنترل و احساساتی است.

نوشته الگوی مثلث در بورس چیست؟ اولین بار در خانه سرمایه. پدیدار شد.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.