کد خبر : 98645
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 تیر 1400 - 12:30

ارز دیجیتال GoChain چیست؟ شبکه گوچین رقیبی برای اتریوم

ارز دیجیتال GoChain چیست؟ شبکه گوچین رقیبی برای اتریوم

زمان مطالعه: 8 دقیقه مقدمه یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های بلاکچین مشکل مقیاس‌ پذیری است و تیمی که بتواند این چالش را بهتر حل کند، می‌تواند از همه ارزهای دیجیتال پیشی بگیرد. ارز دیجیتال GoChain یکی از تیم‌هایی است که قول می‌دهد سرعت شبکه اتریوم را 100 برابر کند. توکن GO توکن تخصصی ارز دیجیتال گوچین

زمان مطالعه: 8 دقیقه

مقدمه

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های بلاکچین مشکل مقیاس‌ پذیری است و تیمی که بتواند این چالش را بهتر حل کند، می‌تواند از همه ارزهای دیجیتال پیشی بگیرد. ارز دیجیتال GoChain یکی از تیم‌هایی است که قول می‌دهد سرعت شبکه اتریوم را 100 برابر کند. توکن GO توکن تخصصی ارز دیجیتال گوچین است. هدف این تیم این است که در مقایسه با بیت کوین ده برابر غیرمتمرکز‌تر شود و 1000 برابر مصرف برق کمتری داشته باشد. حال باید ببینیم آیا این ادعا‌ها واقعی است یا فقط بازارگرمی ‌است. برخی می‌گویند این شبکه می‌تواند رقیب بزرگی برای اتریوم باشد. با ما در ادامه مقاله همراه باشید تا هم بیشتر این ارز دیجیتال را بشناسید و هم ببینیم آیا توان رقابت با اتریوم را دارد یا نه.

ارز دیجیتال گوچین (GoChain) چیست؟

یکی از تغییرات مهمی که ارز دیجیتال گوچین (GoChain) ایجاد کرده، روش مکانیزم اجماع آن است. این ارز دیجیتال جایگزین بهتری برای مکانیزم اجماع در قراردادهای هوشمند با استفاده از Proof of reputation به جای اثبات کار (Proof-of-Work) یا Proof of Authority فراهم کرده است.

مکانیزم Proof of reputation را می‌توان در اصطلاح مدل اجماع اثبات شهرت یا اعتبار نامید. در این مدل برای همه اعضای شرکت‌کننده یک حساب اعتبار در نظر گرفته می‌شود تا بتوانند شبکه را از هر مشکل داخلی و خارجی دور نگه دارند و امنیت شبکه تضمین شود. در بلاکچین GoChain همه شرکت‌کنندگان ملزم به داشتن حساب اعتبار هستند و تلاش برای تقلب در سیستم چه از نظر مالی یا از نظر اعتبار کاربر، عواقب سختی را برایش به همراه خواهد داشت.

در اصل، GoChain با استفاده از Proof of reputation برای بیشتر شرکت‌کنندگان در شبکه، مدل Proof of Authority را بهبود بخشیده است.

در ایران در ادبیات حوزه ارزهای دیجیتال، Proof of Authority اثبات اعتبار ترجمه شده است. کلمه Reputation هم به معنای اعتبار است، اما دو کلمه Reputation و Authority مفهوم متفاوتی دارند. Authority اعتباری است که به واسطه داشتن قدرت برای فردی ایجاد می‌شود؛ مثل اعتبار مدیر یک مجموعه. اما Reputation اعتباری است که یک فرد در یک مجموعه به واسطه انجام کارهای درست به دست آورده است. می‌توانیم برای مجزا کردن این دو مفهوم در لغت Proof of Authority را اثبات اقتدار تعریف کنیم یا Proof of reputation را اثبات نیکنامی ‌بنامیم.

از آنجا که هم‌اکنون در کشور در حوزه ارزهای دیجیتال، اکثر افراد Proof of Authority را به نام اثبات اعتبار می‌شناسند، ما در این مقاله Proof of reputation را اثبات نیکنامی ترجمه می‌کنیم.

ارز دیجیتال گوچین علاوه بر اثبات نیکنامی (Proof of reputation) برای نودهایی که از شهرت و نیکنامی بسیار بالایی برخوردار هستند و ارزش زیادی به شبکه اضافه می‌کنند، از اثبات اعتبار (Proof of Authority) نیز استفاده می‌کند. به علاوه بلاکچین این ارز دیجیتال کاملاً سازگار با اتریوم ایجاد شده است؛ به این معنی که زنجیره‌های فعلی مبتنی بر اتریوم به راحتی می‌توانند به GoChain منتقل شوند.

ارز دیجیتال GoChain به دنبال حل مشکلات تمرکز، مقیاس‌ پذیری و مصرف انرژی بلاکچین‌هایی است که از اثبات کار (Proof of Work) به عنوان مکانیزم اجماع استفاده می‌کنند. درست است که اجماع اثبات کار الگوریتم خوبی برای بلاکچین‌ها است، اما با شروع انقلاب بلاکچین به هدف خود رسیده است. اکنون زمان آن است که تغییراتی انجام دهیم که یک بلاکچین سریع‌تر، مقیاس‌پذیرتر، غیرمتمرکزتر و کم‌مصرف‌تر داشته باشیم. علاوه بر این، ارز دیجیتال گوچین فراتر از قراردادهای هوشمند اتریوم حرکت می‌کند تا چیزی پایدار و مفیدتر ایجاد کند.

ارز دیجیتال GoChain چیست؟ شبکه گوچین رقیبی برای اتریوم

چگونه ارز دیجیتال GoChain شبکه اتریوم را بهبود می‌دهد؟

از آنجا که اتریوم از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند، به یکی از پرکاربردترین پروتکل‌های بلاکچین تبدیل شده است. قراردادهای هوشمند در بسیاری از صنایع مختلف کاربرد دارد و مورد نیاز است. ارز دیجیتال GoChain می‌خواهد قراردادهای هوشمند فعلی را بهبود بخشد تا استفاده از آنها را آسان‌تر کند و در برابر خطاها استحکام بیشتری داشته باشد. اتریوم در حال حاضر بهترین شبکه قرارداد هوشمند است، اما کامل نیست. برخی از مشکلاتی که اتریوم با آن روبه‌رو است عبارتند از:

  • اتریوم 3 برابر بیشتر از گوگل انرژی مصرف می‌کند.
  • تمرکز زدایی در اتریوم آنچنان که وعده داده شده نیست.
  • اتریوم فقط می‌تواند تقریباً 30 تراکنش در ثانیه انجام دهد.
  • قراردادهای هوشمند اتریوم ضد هک/سرقت نیستند!!

تیم ارز دیجیتال GoChain قصد دارد با ساخت بلاکچینی 10 برابر غیرمتمرکزتر، با 100 برابر تعداد تراکنش بیشتر و 1000 برابر انرژی مصرفی کمتر، این مشکلات را حل کند. هم‌اکنون این شبکه در حال پردازش 1300 تراکنش در ثانیه است؛ بنابراین یکی از سه هدف را در حال حاضر برآورده می‌کند.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به وبسایت رسمی ارز دیجیتال گوچین مراجعه کنید.

الگوریتم اجماع اثبات نیکنامی یا Proof of Reputation (PoR)

در هر معامله تجاری، اعتبار و نیکنامی از اهمیت بالایی برخوردار است. این موضوع هم در مورد افراد و هم در مورد سازمان‌ها صادق است. هنگامی که یک شخص یا یک سازمان شروع به رفتار غیرصادقانه یا غیراخلاقی می‌کند، معمولاً شاهد کاهش فروش و رفتن مشتری به جای دیگر هستیم و به طور کلی رونق کسب و کار کاهش می‌یابد. ایجاد یک تجارت موفق منوط به ایجاد اعتماد است و این اساس سیستم اثبات نیکنامی در ارز دیجیتال GoChain است.

ارز دیجیتال GoChain چیست؟ شبکه گوچین رقیبی برای اتریوم

علاوه بر اثبات نیکنامی (PoR)، شبکه ارز دیجیتال گوچین اجازه می‌دهد که نودهای رأی‌دهی در شبکه به عنوان نودهای اعتبار (Authority) عمل کنند و از الگوریتم اثبات اعتبار (Proof of Authority) بهره ببرند. با استفاده از این مدل ترکیبی، فقط نودهای معتبر مجاز به تأیید بلوک‌ها هستند.

با استفاده از اثبات نیکنامی، جامعه کسب‌وکار می‌تواند اعتماد کاملی به شبکه داشته باشد؛ ریسک محدود می‌شود؛ از آنجا که نودهای مرجع از میان معتبرترین و نیکنام‌ترین نود‌ها انتخاب می‌شوند، جای نگرانی وجود نخواهد داشت و همه می‌دانند که دقیقاً به چه کسی اعتماد کنند.

قیمت ارز دیجیتال گوچین (GoChain)

توکن ارز دیجیتال گوچین، توکن GO است. در ماه ژوئن سال 2018 توکن GO از طریق عرضه اولیه کوین (ICO) وارد بازار ارزهای دیجیتال شد. توکن GO یک توکن مبتنی بر شبکه ارز دیجیتال گوچین است و می‌تواند به عنوان گس یا سوخت برای دسترسی به تمام خدمات موجود در پلتفرم گوچین (GoChain) استفاده شود.

قیمت توکن GO در زمان عرضه اولیه‌اش تقریباً برابر با 0.022 دلار بود. قیمت ارز دیجیتال گوچین در کمتر از یک ماه از زمان عرضه اولیه‌اش به بیش از 0.1 دلار رسید. یعنی در همان ابتدا قیمت ارز دیجیتال گوچین (GoChain) پنج برابر شد. اما این روند صعودی قیمت پایدار نماند و از آن زمان ارز دیجیتال گوچین (GoChain) در یک روند نزولی قیمت قرار گرفت و تاکنون (زمان نگارش این مقاله) این ارز دیجیتال نتوانسته است دوباره آن قله قیمتی را مشاهده کند. البته در این مسیر سه ساله قیمت ارز دیجیتال گوچین (GoChain) چندین بار با صعودهای قیمتی زیاد روبه‌رو بوده است اما پس از آن با یک ریزش دوباره به قیمت قبلی و حتی کمتر بازگشته است. قیمت توکن GO هنوز نتوانسته بالاترین قیمت خود در تاریخ 8 ژولای 2018 را مشاهده کند.

در تصویر زیر می‌توانید نمودار قیمت ارز دیجیتال گوچین (GoChain) را در یک سال گذشته مشاهده کنید.

ارز دیجیتال GoChain چیست؟ شبکه گوچین رقیبی برای اتریوم

برای مشاهده قیمت لحظه‌ای این ارز دیجیتال به صفحه قیمت ارز دیجیتال گوچین (GoChain) مراجعه کنید.

ارز دیجیتال گوچین (GoChain) را از کجا خریداری و در کجا نگهداری کنیم؟

این ارز دیجیتال را به راحتی می‌توانید از صرافی‌های معتبری مثل بایننس، کوکوین (KuCoin)، بیترکس (Bittrex) و Gate.io خریداری کنید. کاربران ایرانی باید ابتدا ریال خود را در صرافی‌های داخلی به تتر تبدیل کنند و سپس تتر را از طریق شبکه ترون (TRC-20) به علت کارمزد کمتر آن نسبت به شبکه اتریوم، به صرافی‌های ذکرشده منتقل کنند. پس از آن، می‌توانند توکن GO را خریداری نمایند.

از آنجا که ارز دیجیتال گوچین (GoChain) روی بلاکچین اختصاصی گوچین تعریف شده است، بنابراین برای ذخیره این رمزارز باید از کیف پول اختصاصی آن استفاده کرد.

سخن پایانی

ارز دیجیتال گوچین (GoChain) را می‌توان از میان تمام ارز‌های دیجیتالی که هر روز وارد بازار ارزهای دیجیتال می‌شوند و ایده نویی ندارند مجزا کرد و جزو دسته ارزهای دیجیتالی نام برد که با ایده جدیدی وارد بازار ارزهای دیجیتال شدند. ایده مکانیزم اجماع بر اساس اثبات نیکنامی (Proof of reputation) ایده خلاقانه‌ای است که می‌تواند سبب شود میزان اعتماد در سیستم بیشتر شود. با استفاده از این روش اعضای شبکه انگیزه بیشتری برای رفتار درست دارند و همین امر شبکه را از بروز خطا ایمن‌تر نگه می‌دارد. در واقع این بلاکچین طوری طراحی شده که انجام کار درست برای اعضای شبکه منفعت بیشتری نسبت به انجام کار غلط دارد.

با وجود ایده جالب آن و وعده‌هایی که اعضای تیم این ارز دیجیتال مبنی بر افزایش سرعت تراکنش‌ها، ایجاد عدم تمرکز بیشتر، مقیاس‌پذیری بیشتر و مصرف کمتر انرژی به اعضای این شبکه داده بودند، اما هنوز این شبکه از سال 2018 تاکنون نتوانسته رشد زیادی داشته باشد. شبکه‌ای که با شعار جایگزینی برای اتریوم وارد بازار شد، اکنون حتی رقیب اتریوم هم به حساب نمی‌آید. باید در آینده این ارز دیجیتال را زیر نظر بگیریم و ببینیم آیا می‌تواند وعده‌های خود را عملی کند یا نه!

نوشته ارز دیجیتال GoChain چیست؟ شبکه گوچین رقیبی برای اتریوم اولین بار در رمزارز نیوز. پدیدار شد.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.