کد خبر : 4662
تاریخ انتشار : شنبه 27 اردیبهشت 1399 - 4:00

آغازی بر پایان اصلاح شاخص بورس

آغازی بر پایان اصلاح شاخص بورس

آغازی بر پایان اصلاح شاخص بورسامیرعلی امیرباقری امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به روند معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت اشاره کرد و افزود: در ابتدای هفته گذشته “شاخص کل” و “شاخص هم‌وزن” با ورود جریان نقدینگی از سوی حقیقی‌ها به رشد خود ادامه دادند و بعد از مقاومت‌هایی که شاخص بورس برای ورود به کانال یک میلیون واحد داشت در نهایت شاخص در نخستین روز هفته به این کانال راه پیدا کرد.
وی با بیان اینکه شاخص بورس برای تثبیت کانال یک میلیون واحد از روز یکشنبه وارد فاز اصلاحی شد، اظهار داشت: از روز یکشنبه به دلیل افزایش عرضه و ایجاد فشار فروش در بازار از سوی حقوقی‌ها ترسی در بازار ایجاد شد و بازار به پیش‌باز اصلاح قیمتی در نمادهای بزرگ و کوچک رفت.
امیرباقری بر اصلاح ایجاد شده در قیمت سهام در کنار وجود هیجان از سوی سرمایه‌گذاران تاکید و خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران در سطح بالایی از مرحله سود بودند و با فروش‌های هیجانی مبادرت به عرضه سهام خود در بازار کردند، این فشار فروش زمینه ایجاد اضطراب و رفتارهای هیجانی سهامداران حاضر در بازار به خصوص از سوی تازه واردان را فراهم کرد و ..

آغازی بر پایان اصلاح شاخص بورس

امیرعلی امیرباقری امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به روند معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت اشاره کرد و افزود: در ابتدای هفته گذشته "شاخص کل" و "شاخص هم‌وزن" با ورود جریان نقدینگی از سوی حقیقی‌ها به رشد خود ادامه دادند و بعد از مقاومت‌هایی که شاخص بورس برای ورود به کانال یک میلیون واحد داشت در نهایت شاخص در نخستین روز هفته به این کانال راه پیدا کرد.

وی با بیان اینکه شاخص بورس برای تثبیت کانال یک میلیون واحد از روز یکشنبه وارد فاز اصلاحی شد، اظهار داشت: از روز یکشنبه به دلیل افزایش عرضه و ایجاد فشار فروش در بازار از سوی حقوقی‌ها ترسی در بازار ایجاد شد و بازار به پیش‌باز اصلاح قیمتی در نمادهای بزرگ و کوچک رفت.

امیرباقری بر اصلاح ایجاد شده در قیمت سهام در کنار وجود هیجان از سوی سرمایه‌گذاران تاکید و خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران در سطح بالایی از مرحله سود بودند و با فروش‌های هیجانی مبادرت به عرضه سهام خود در بازار کردند، این فشار فروش زمینه ایجاد اضطراب و رفتارهای هیجانی سهامداران حاضر در بازار به خصوص از سوی تازه واردان را فراهم کرد و به مراتب منجر به ایجاد نوسان های متعدد در قیمت بسیاری از سهام شد.

این کارشناس بازار سرمایه این موضوع را از چند منظر مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: در روزهای پایانی هفته گذشته سهم‌هایی که در چند روز گذشته در صف خرید سنگین قرار داشتند به دلیل هیجان در بازار از جانب کدهای تازه‌وارد که جریان نقدینگی را ملاک انتخاب سهام برای سرمایه‌گذاری قرار دادند در صف فروش قرار گرفتند.

وی معتقد است، عمده هیجان ایجاد شده از سوی سرمایه‌گذاران بر نمادهای معدنی و پالایشگاهی که از رشد پرشتاب بازار جا ماندند تاثیر گذار بود.

پیش‌بینی بورس تا پایان هفته

امیرباقری پیش‌بینی خود از روند معاملات بورس در هفته جاری را اینگونه بیان کرد: در روزهای آینده هیجان ایجاد شده در بازار فروکش می‌کند و دوباره بورس به مرحله رشد و عقلانیت خود باز خواهد گشت.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در هفته جاری مسیر سهام از یکدیگر جدا می‌شود، در این میان اصلاح سهامی که رشدهای چندبرابری داشتند ادامه‌دار می‌شود و جریان نقدینگی وارد سهم‌های بنیادی خواهد شد که از رشد واقعی بازار جا ماندند.

وی اظهار داشت: قیمت برخی از سهام در یک سال اخیر بین ٥ تا ١٠ برابر رشد داشتند که این رشد ناشی از جریان ورود نقدینگی و افزایش نرخ تورم بوده و رشد این سهم‌ها از دلایل اقتصادی قوی برخوردار نیست.

امیرباقری افزود: سهامی که رشد چندبرابری و صورت‌های مالی نامناسب داشتند، اصلاحشان ادامه‌دار بوده و همچنان اقبال بازار به سمت سهم‌های بنیادی موجود در بازار خواهد رفت.

این کارشناس بازار سرمایه خاظر نشان کرد: با توجه به نقش اصلی سهم‌های بنیادی بر شاخص کل، انتظار می‌رود بازار به روند صعودی خود بازگردد و جو فروش چندانی در بازار حاکم نباشد.

وی اظهار داشت: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته روند معاملات بازار در نخستین روز هفته با فشار فروش همراه است و از نیمه دوم معاملات شاهد بازگشت بازار به سمت روند افزایشی خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سهم‌هایی که رشدی بیش از ارزش ذاتی را تجربه کردند و به قیمت‌های غیرمتعارف دست پیدا کردند وارد فاز اصلاح قیمتی خواهند شد، خاطرنشان کرد: به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود جریان نقدینگی را معیار تصمیم‌گیری خود قرار ندهند و به طور حتم صورت مالی و میزان رشد سهام متناسب با صورت مالی را بررسی و بعد اقدام به خرید سهام کنند.

وی با بیان اینکه ترس ایجاد شده در بازار ناشی از احتمال ریزش شاخص بورس است، افزود: با توجه به ورود تعداد کثیری از سرمایه‌گذاران تازه وارد و حجم گسترده‌ای از نقدینگی از سوی این افراد به بازار احتمال رخ دادن اتفاقات غیرمنتظره در بازار کم است.

امیرباقری با اعلام اینکه به دلیل نگاه دولت و نظام به بورس به نظر می‌رسد بازار دوباره به روند صعودی خود بازگردد، افزود: در روزهای گذشته با اتفاقی که برای بازار سرمایه رخ داد، بازار ارز و طلا دستخوش اتفاقات قیمتی سنگین شده و به سمت روند صعودی پیش رفت که از این حیث باید بازار سرمایه به عنوان ویترین اقتصادی کشور مورد توجه مسئولین قرار گیرد.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.